Prawo

Naruszenie praw pacjenta z cukrzycą

adw. Anna Popławska

Kancelaria Adwokacka Anna Popławska w Łodzi

Adres do korespondencji:

adw. Anna Popławska

Kancelaria Adwokacka Anna Popławska

ul. Sterlinga 27/29 lok. 309, 90-212 Łódź

e-mail: anna@poplawska.pl

  • Najczęściej naruszane prawa pacjenta w codziennej praktyce
  • Przykłady naruszenia praw pacjenta
  • Rodzaje odpowiedzialności za naruszenie praw pacjenta: cywilna, karna i zawodowa

Posiadanie praw nierozerwalnie wiąże się z posiadaniem obowiązków. Tym samym należy zaznaczyć, że z praw pacjenta wynikają obowiązki osób udzielających świadczeń. Najczęstszą przyczyną nierespektowania praw pacjenta jest brak zrozumienia istoty tych praw, co z kolei przyczynia się do częstych naruszeń. Liczba sytuacji, w których interweniuje Rzecznik Praw Pacjenta, zarówno w przypadkach indywidualnych, jak i naruszeń zbiorowych, z pewnością potwierdza dużą częstotliwość uchybień, do jakich dochodzi wskutek praktyki lekarskiej, w tym również lekarzy diabetologów.

Rodzaje naruszeń

Naruszenia praw pacjentów można generalnie pogrupować na te przedstawione poniżej. Zagadnienie zostało opracowane na podstawie sprawozdań Rzecznika Praw Pacjenta z przestrzegania praw pacjenta w latach 2017-2022, które są publikowane na stronie: https://www.gov.pl/web/rpp/sprawozdania-dotyczace-przestrzegania-praw-pacjenta.

Prawo do świadczeń zdrowotnych

Prawo do świadczeń zdrowotnych nie jest równoznaczne ze spełnieniem oczekiwań pacjenta w zakresie skuteczności tych świadczeń. Proces leczenia zawsze jest obarczony pewnym ryzykiem nieskuteczności podjętej terapii, jest ona przecież uwarunkowana różnymi czynnikami medycznymi, jak również stanem samego pacjenta. Z tego względu brak osiągnięcia przez pacjenta efektów leczenia nie może stanowić podstawy do uznania, że doszło do naruszenia podstawowego prawa, jakim jest dostęp pacjenta do świadczeń zdrowotnych.

W kontekście prawa do świadczeń zdrowotnych najczęściej dochodzi do następujących naruszeń:

  • udzielanie pacjentom świadczeń zdrowotnych przez podmioty lecznicze bez dołożenia tzw. należytej staranności (np. nieprawidłowa organizacja udzielania świadczeń, braki w należytej obsadzie personelu, zwłoka w udzieleniu świadczenia, nieodpowiednie warunki udzielania świadczeń)
  • udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej niezgodnie z wymaganiami aktualnej wiedzy medycznej (np. zastosowanie niewłaściwej metody leczenia, brak pogłębionej diagnostyki)
  • nieprawidłowa procedura ustalania kolejności przyjęcia do podmiotu leczniczego
  • brak niezwłocznego udzielenia pacjentowi świadczeń zdrowotnych z uwagi na stan zagrożenia życia lub zdrowia.

Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej

Naruszenia w zakresie prawa pacjenta do dokumentacji medycznej dotyczą głównie:

Do góry