Pułapki pierwszej pracy młodego stomatologa

Jak uniknąć błędów u progu zawodowej kariery

Wraz z ukończeniem studiów i uzyskaniem prawa wykonywania zawodu świeżo upieczony dentysta z zapałem rozpoczyna pracę. Emocje i brak doświadczenia mogą jednak zaowocować błędami. Jak ich uniknąć? O przydatne rady jak uniknąć potknięć Podyplomie.pl poprosiło lek. dent. Jacka Czochrowskiego z Medicover Stomatologia. Co starszy kolega radzi początkującym dentystom?  

Błąd 1: Osiadanie na laurach i zaprzestanie edukacji 

Jednym z błędów, które popełniamy na początku kariery jest popadanie w rutynę i robienie codziennie tego samego. W pracy może to przynieść szybkie zmęczenie i spadek entuzjazmu, który mieliśmy na samym początku naszej ścieżki zawodowej. Nie zamykaj się tylko na pojedyncze procedury stomatologiczne, a próbuj nowego. Doszkalaj się poprzez kursy, literaturę naukową lub nawet kontakt w pracy z innym lekarzem wymieniając wnioski i spostrzeżenia. W mojej pracy poznałem kogoś takiego parę lat temu i na pewno bez niego nie osiągnąłbym tego, co teraz potrafię.  

Błąd 2: Niedostateczne przygotowanie do pracy 

Kolejnym zagadnieniem jest przygotowywanie się do zabiegu, który mamy wykonać. Jeżeli jest taka możliwość, nie śpiesz się i zapoznaj się wcześniej z przypadkiem, który będziesz leczyć. Dużo daje mi wcześniejsze zapoznanie się z historią choroby pacjenta oraz dokładną dokumentacją radiologiczną. Gdy pacjent przyjdzie na wizytę, procedura staje się łatwiejsza i przysparza mi więcej zadowolenia z pracy, która wykonałem.  

Błąd 3: Z kim przestajesz takim się stajesz 

Ostatnim i bardzo ważnym aspektem pracy zawodowej jest środowisko pracy, w którym się znajdujemy. Nie otaczaj się ludźmi negatywnie nastawionymi do życia i pracy. Znajdź gabinet w którym panuje fajna i przyjazna atmosfera. Negatywne emocje w zespole, niewyjaśnione sprawy, rzutują na innych członków zespołu. Jeżeli nie dogadujesz się z asystą, która z tobą pracuje, poproś o zmianę lub przedyskutuj na kawie, co możecie zrobić żeby wasza praca odpowiadała obu stronom. 

Błąd 4: Niedostateczna komunikacja z zespołem 

Za bardzo istotny uważam przepływ informacji w klinice, nie tylko pomiędzy członkami medycznymi zespołu, ale i rejestracją. Na przykład: nie informowanie jej o potencjalnym opóźnieniu przyjęcia kolejnego pacjenta wywołuje niepotrzebne zdenerwowanie, które rzutuje nie tylko na opinię pacjenta o gabinecie, ale przede wszystkim jego współpracę z lekarzem podczas dalszego leczenia. Komfort psychiczny w tak delikatnej materii, jaką jest zdrowie, jest niezwykle ważny, a nawet drobne działania, mogą go znacząco wspomóc. To daje satysfakcję dla wszystkich stron, czyli personelu medycznego, administracji placówki i pacjentów.  

Oto te kilka rad ode mnie. Może komuś pomogą i spowodują że do pracy nie będziemy przychodzili tylko ze względów finansowych, ale też uśmiechem na ustach chcąc pomóc pacjentowi w ich problemie.