ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Zarządzanie praktyką
Kluczowe kompetencje menedżerskie w podmiotach leczniczych
dr Joanna Anna Jończyk
- Znaczenie i zasady menedżeryzmu oraz role menedżerskie
- Omówienie kompetencji miękkich i twardych
- Szczególne znaczenie umiejętności komunikacyjnych u pracowników ochrony zdrowia
- Budowanie i zarządzanie zespołem − podstawa do tworzenia odpowiednich relacji z pracownikami oraz z pacjentami
Rozwój gospodarczy wymusza na menedżerach podejmowanie nowych, często trudnych, a niekiedy wręcz rewolucyjnych działań. Odpowiednie wykonywanie usług medycznych wiąże się z koniecznością utrzymania ich wysokiej jakości i stałego ulepszania. Jest to również istotne w gabinetach stomatologicznych. Zarządzanie nimi wiąże się z koniecznością stałego analizowania konkurencji, weryfikowania i uzupełniania posiadanych zasobów oraz rywalizowania o pacjenta. Przyczyną tego jest w znacznej mierze zmniejszająca się liczba gabinetów publicznych (mających umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia [NFZ]) i zwiększająca się liczba gabinetów prywatnych. Przykładowo w 2021 r. NFZ podpisało umowę z 6280 placówkami, a w 2015 r. liczba ta wynosiła 8500. Sytuacja ta spowodowana jest po pierwsze wzbogacaniem się społeczeństwa (więcej osób może pozwolić sobie na wizytę w prywatnym gabinecie), po drugie brakiem chęci lub możliwości długiego oczekiwania na wizytę w jednostkach publicznych. Aby sprostać tym wyzwaniom, menedżerowie muszą posiadać konkretny zestaw kompetencji, dzięki którym będą mogli efektywniej zarządzać podmiotem leczniczym. Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu tymi podmiotami stanowią podstawowy element ich funkcjonowania. Pozyskiwanie personelu, proces wdrażania pracownika do pracy w firmie (onboarding), podział obowiązków, delegowanie zadań czy też utrzymanie zaangażowania zespołu to tylko niektóre z zadań menedżerskich w placówkach medycznych. Przy czym istotne jest, aby rozwój kompetencji niezbędnych do realizacji tych zadań wynikał nie tylko z potrzeby rozwoju osobistego, ale także z potrzeby bycia bardziej skutecznym w zarządzaniu zespołami wielopokoleniowymi, macierzowymi, a także wielokulturowymi. W tym celu niezbędne są zarówno nowoczesna wiedza, jak i konkretne umiejętności oraz postawy zarządcze.
Role menedżerskie w podmiotach leczniczych
Zarządzanie podmiotem leczniczym jest procesem trudnym i złożonym. Za jego realizowanie odpowiedzialne są osoby wykonujące zawód menedżera. Wszystkie zadania oraz funkcje pełnione przez nich w organizacjach można określić menedżeryzmem. Jak podaje Radosław Wolniak, menedżeryzm to „system sprawowania naczelnego kierownictwa w przedsiębiorstwie przez zawodowego menedżera wraz z towarzyszącą temu systemowi teorią zarządzania oraz ideologią; jest ono charakteryzowane trzema podstawowymi wartościami: organizacyjnymi, teoretycznymi i ideologicznymi”.