ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Nowości
Neurologia: Czy można nauczyć się uczyć mimo uszkodzenia móżdżku?
Dr n. med. Piotr Warakomski
Pacjenci z zespołem móżdżkowym mogą zmodyfikować mechanizmy uczenia się w celu redukcji deficytów adaptacyjnych.
Zaburzenia uogólnione w wykonywaniu zadań ruchowych są najprawdopodobniej spowodowane poprzez błędy przetwarzania sensorycznego z wtórnym upośledzeniem innych procesów uczenia się. Wbrew powszechnemu mniemaniu pacjenci ze zwyrodnieniem móżdżku są w stanie kompensować deficyty przetwarzania sensorycznego poprzez zmianę mechanizmów uczenia się, w ten sposób redukując liczbę błędnych prób ruchowych.
Autorzy badania założyli hipotezę roboczą, iż poprzez wizualizacje obrazu dłoni są w stanie zmienić, a raczej wyeliminować błędy spowodowane przetwarzaniem czuciowym.
Przeprowadzono trzy eksperymenty badawcze. Eksperyment pierwszy (N = 34, wiek 18-34, średnia 23 lata; 11 mężczyzn) porównywał, czy wizualizacja dłoni zmienia wykonywanie zadań wzrokowo-ruchowych przez zdrowych osobników.
Eksperymenty drugi (N = 15, wiek 47-82, średnia 64 lata; 11 kobiet oraz N = 16, wiek 18-33, średnia 22 lata; 9 kobiet) i trzeci (N = 12, wiek 47-82 lata, średnia 61,76 lat; 4 mężczyzn, rezultaty osób badanych były porównywane z odpowiadającymi im ...