dr hab. n. o zdr. Monika Talarowska, prof. UŁ
Zakład Psychologii Klinicznej i Psychopatologii, Instytut Psychologii, Uniwersytet Łódzki
Wprowadzenie
Zero-jedynkowe rozumienie zdrowia, traktujące je jedynie jako brak choroby i koncentrujące się na diagnozie zaburzeń oraz poszukiwaniu ich przyczyn, ustępuje miejsca podejściu ujmującemu zdrowie jako pełen dobrostan obejmujący wszystkie sfery życia. Czynniki, dzięki którym człowiek może optymalnie funkcjonować, wykorzystując nie tylko swoje osobiste i społeczne zasoby, ale również przekuwając na plusy przeciwności, z którymi się spotyka, powiązane są z pojęciem odporności psychicznej (rezyliencji). W prezentowanym artykule zostanie przybliżone pojęcie stresu i radzenia sobie z nim oraz zachowania wzmacniające odporność psychiczną.
Stres – definicja, rodzaje i elementy/etapy jego oceny
Aby zrozumieć zagadnienia związane z kwestią odporności psychicznej, należy przybliżyć pojęcie stresu.
W potocznym języku słowo „stres” oznacza stan wewnętrznego napięcia, pojawiającego się w sytuacjach odbieranych przez nas jako trudne lub wymagające. Jego źródłem są różnorodne sytuacje dnia codziennego (nadmiar obowiązków, konflikty lub strach przed niepowodzeniem), a wśród towarzyszących mu emocji możemy odnaleźć niepokój, lęk, wstyd i rozdrażnienie. W psychologii naukowej zjawisko stresu ujmowane jest trojako:
Zdaniem psychologów nasze zachowanie w sytuacjach trudnych oraz intensywność doświadczanych wówczas negatywnych emocji są uzależnione od dokonywanej przez nas oceny poznawczej danego zdarzenia. Zgodnie z koncepcją Richarda S. Lazarusa i Susan Folkman2 proces oceny pierwotnej dotyczy tych elementów relacji z otoczeniem, które są istotne z punktu widzenia naszego dobrostanu. Traktujemy wówczas taką relację jako niemającą dla nas znaczenia, sprzyjająco-pozytywną albo stresującą. Ostatnia z wymienionych może być ujmowana jako:
Drugim etapem oceny poznawczej jest ocena wtórna. Dochodzi do niej, gdy sytuacja zostaje oceniona przez podmiot jako stresująca, a odnosi się do naszych możliwości (posiadanych zasobów) pozwalających rozwiązać problem. Przebieg tej oceny zależy od wcześniejszych doświadczeń jednostki z podobnymi sytuacjami, przekonań na temat własnej osoby i świata oraz dostępnych zasobów (którymi są np. zdrowie, umiejętności rozwiązywania problemów, zasoby materialne, wparcie społeczne itp.). Zasoby odporności na stres to wszystkie te rzeczy, którymi dysponujemy, pozwalające nam na poradzenie sobie z większością stresorów spotykanych w naszym życiu. Zaliczamy do nich:
Obydwa opisane etapy oceny (pierwotny i wtórny) przebiegają równocześnie i są ze sobą sprzężone. Decydują o naszym zachowaniu oraz o pojawieniu się i rodzaju zarówno bezpośrednich (jakość rozwiązania, stan emocjonalny, zmiany fizjologiczne), jak i odległych skutków stresu (poziom funkcjonowania społecznego, dobrostan psychiczny, zdrowie/choroba somatyczna)3.
Stresory i reakcje stresowe
Czynniki powodujące stres nazywane są stresorami. Biorąc pod uwagę ich siłę oraz zakres oddziaływania, wyróżnia się:
Stresory mogą mieć charakter jednorazowy (np. nieprzyjemne spotkanie), ale też mogą powtarzać się z pewną regularnością (np. okresowe wizyty u dentysty). Mogą to być też takie działające na nas stale (chroniczne), jak na przykład nieudany związek małżeński będący źródłem napięć, oraz występować w postaci sekwencji wydarzeń stresowych, w których stresor początkowy pociąga za sobą następne (np. utrata pracy → trudności ze znalezieniem pracy → nowa, nielubiana praca)2.
Hans Selye4 opisał trzy kolejne etapy reakcji stresowej, nazwanej przez niego ogólnym zespołem adaptacyjnym (GAS − general adaptation syndrome). Są to:
Proces i strategie radzenia sobie ze stresem
Każda sytuacja stresowa zmusza nas do określonego zachowania. Najczęściej podejmujemy różnorodne wysiłki pozwalające na zdobycie kontroli nad wydarzeniami oraz nad naszymi uczuciami. Całokształt aktywności podejmowanej przez człowieka w danej sytuacji stresowej nosi nazwę radzenia sobie. Jest to proces adaptacyjny, którego przebieg zależy od oceny pierwotnej i wtórnej sytuacji dokonywanej przez podmiot. Ponadto rezultaty działań podjętych w ramach procesów radzenia sobie mogą wpływać na powtórną ocenę zagrożenia i ocenę posiadanych zasobów. Nieadekwatne strategie mogą pogłębiać stan zagrożenia i stanowić dodatkowe źródło napięcia7.
Proces radzenia sobie przedstawiany jest szerzej we wspomnianej wcześniej koncepcji Lazarusa i Folkman2. Zgodnie z nią są to poznawcze i behawioralne wysiłki podejmowane przez jednostkę, mające na celu opanowanie zewnętrznych i wewnętrznych wymagań, ocenianych przez daną osobę jako obciążające lub przekraczające jej zasoby. Zmienność (zastępowanie jednych form zachowania przez inne) charakteryzująca owe wysiłki decyduje o tym, że radzenie sobie traktowane jest jako proces (odznacza się dynamizmem).
Można wyróżnić dwie podstawowe funkcje radzenia sobie ze stresem (procesy radzenia sobie zwykle je ze sobą łączą):
Wspomniani autorzy wyodrębnili osiem strategii radzenia sobie:
Z perspektywy dobrostanu psychicznego najbardziej efektywne wydaje się posiadanie szerokiego wachlarza różnorodnych strategii radzenia sobie oraz umiejętność ich wykorzystywania w różnych kontekstach sytuacyjnych, co zapewnia optymalną adaptację do wymagań otoczenia.
Należy również pamiętać, że wszechobecny w codziennym życiu stres może mieć także pozytywny wpływ na nasz organizm, zachowanie, mobilizację aktywności oraz efektywność działania (mówimy wówczas o tzw. dobrym stresie, czyli eustresie). Tym, co może nam zaszkodzić, są natomiast: jego nasilenie, brak efektywnych strategii radzenia sobie lub korzystanie ze strategii mało elastycznych i adaptacyjnych.
Jak zwiększyć odporność psychiczną?
Psychologia pozytywna posługuje się pojęciem „rozkwitania” (flourishing), oznaczającym optymalny dla jednostki zakres funkcjonowania, wyrażający się w poczuciu dobroci (goodness – szczęście i satysfakcja osobista), produktywności (generativity – kreatywność i elastyczność w działaniu), wzrostu (growth – zdolność budowania trwałych osobistych i społecznych zasobów) oraz prężności/odporności psychicznej (resilience – zdolność do przetrwania i zmian na lepsze w następstwie niepomyślnych wydarzeń)8. Ostatni z wymienionych terminów łączy w sobie zarówno tematykę zasobów jednostki, jak i jej podatności (vulnerability) na stresory, które spotyka ona na swojej drodze, a które paradoksalnie stają się jej sprzymierzeńcami9.
Prężność obejmuje zespół właściwości osobowościowych i licznych umiejętności pozwalających na radzenie sobie w sytuacjach trudnych, będących dla jednostki źródłem znacznego stresu10. Główną rolę odgrywają tu zdolność do oderwania się (bounce-back) od negatywnych doświadczeń i zdolność do wzbudzania pozytywnych emocji. Proces ten skutkuje nowym sposobem patrzenia na własne przeżycia oraz pozwala na znajdowanie nowych rozwiązań9. Operacyjnie można zdefiniować „odporność” jako względnie dobry wynik (w sensie psychicznego funkcjonowania człowieka) pomimo doświadczania sytuacji niosących poważne ryzyko psychopatologii10.
Strategie kształtowania odporności psychicznej
Do strategii wzmacniania odporności psychicznej, które warto rozwijać, można zaliczyć:
1. Wzmacnianie pozytywnego stylu myślenia
Według Martina Seligmana11 optymizm i konstruktywny styl wyjaśniania zdarzeń mają istotny wpływ na odporność psychiczną. Optymiści interpretują trudne sytuacje jako przejściowe i możliwe do przezwyciężenia, co obniża poziom stresu i zwiększa motywację do działania. Wśród strategii zwiększania optymizmu warto wymienić:
2. Regulację emocji i radzenie sobie ze stresem
Zagadnienie radzenia sobie ze stresem i regulacji emocji zostało szczegółowo omówione w pierwszej części artykułu. W tym miejscu przedstawię dwie często stosowane techniki regulacji napięcia emocjonalnego. Należą do nich:
3. Budowanie poczucia własnej skuteczności
Poczucie własnej skuteczności (self-efficacy) to siła przekonania, że jest się w stanie zrealizować określone działanie lub osiągnąć wyznaczone cele. Zdaniem Alberta Bandury14, twórcy tego pojęcia, osoby o wysokim poziomie poczucia własnej skuteczności mają większą odporność psychiczną, ponieważ wierzą, że są w stanie sprostać wyzwaniom, które przed nimi się pojawiają. Wśród strategii wzmacniających poczucie własnej skuteczności wymienia się m.in.:
4. Zwiększanie odporności na porażki i trudności
Według teorii nastawienia na rozwój (growth mindset), autorstwa Carol Dweck15, osoby postrzegające wyzwania jako okazję do nauki wykazują wyższy poziom odporności psychicznej. W zwiększaniu omawianego aspektu odporności pomocne są szczególnie dwie techniki:
5. Budowanie sieci wsparcia społecznego
Silne, stabilne oraz satysfakcjonujące więzi społeczne są jednym z najważniejszych czynników chroniących przed stresem i zwiększających odporność psychiczną17. Regularne rozmowy z bliskimi i dzielenie się emocjami oraz aktywne uczestnictwo w grupach społecznych, które dają poczucie przynależności, znacząco zwiększają poczucie więzi społecznej.
W tabeli 1 zaprezentowano przykładowe techniki wzmacniania odporności psychicznej.
Tabela 1. Techniki wzmacniania odporności psychicznej
Podsumowanie
Stres jest nieodzownym elementem współczesnego życia, jednak każdego dnia możemy małymi krokami wzmacniać naszą odporność psychiczną. Wystarczy dbać o pozytywne myślenie, kontrolować emocjonalne reakcje na stres, pielęgnować relacje i zdrowe nawyki. To, co wydaje się trudne dzisiaj, może stać się łatwiejsze dzięki regularnej praktyce.
Piśmiennictwo:
Kaczmarska A, Curyło-Sikora P. Problematyka stresu – przegląd koncepcji. Hygeia Public Health 2016;51(4):317-21
Heszen-Celińska I, Sęk H. Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa 2020
Heszen I. Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. PWN, Warszawa 2013
Grygorczuk A. Pojęcie stresu w medycynie i psychologii. Psychiatria 2008;5(3):111-5
Selye H. Stres okiełznany. PIW, Warszawa 1977
Kozaka J. Radzenie sobie ze stresem choroby – współczesne koncepcje teoretyczne. Psychoonkologia 2010;2:60-9
Bishop G. Psychologia Zdrowia. Wydawnictwo Astrum 2000
Fredrickson B, Losada M. Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist 2005;60(7):678-86
Luthar S, Brown P. Maximizing resilience through diverse levels of inquiry: prevailing paradigms, possibilities, and priorities for the future. Dev Psychopathol 2007;19(3):931-55
Wu G, Feder A, Cohen H, et al. Understanding resilience. Front Behav Neurosci 2013.
Seligman MEP. Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Media Rodzina 2002
Żejmo J. Praktyka mindfulness jako skuteczna metoda poprawy umiejętności radzenia sobie ze stresem. Edukacja Humanistyczna 2022;2(47):189-200
George M. Sztuka relaksu. Warszawa, Wydawnictwo Muza 2001
Bandura A. Teoria społecznego uczenia się. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007
Turska D. Teorie inteligencji Carol Dweck i ich edukacyjne implikacje. Psychologia Wychowawcza 2012;1-2:44-54
Neff KD. Self-compassion, self-esteem, and well-being. Social and Personality Psychology Compass 2011;5(1):1-12
Sikorska I. Odporność psychiczna w ujęciu psychologii pozytywnej: edukacja i terapia przez przygodę. Psychoterapia 2017;2(181):75