Finanse

W gabinecie warto kartą

Jacek Wykowski

Porównujemy rozwiązania płatności bezgotówkowej w praktyce stomatologicznej

W Polsce popularność bezgotówkowego obrotu pieniędzmi rośnie bardzo szybko. Polacy mają już w swoich portfelach 35 mln kart, a w ubiegłym roku w sumie wykonali ponad 1,8 mld transakcji bezgotówkowych. Szacuje się, że do końca 2020 roku liczba ta wzrośnie ponadtrzykrotnie. Na tej rewolucji mogą skorzystać również gabinety stomatologiczne.

Zastanawiając się nad wprowadzeniem płatności bezgotówkowych w swojej praktyce, należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • Na pewno ważny jest rodzaj świadczonych usług, lokalizacja i charakterystyka klientów, którzy korzystają z oferty gabinetu. Płatności bezgotówkowe będą potrzebne w gabinetach nowoczesnych, zlokalizowanych w większych miejscowościach i zorientowanych na pracujących klientów o średnim i wyższym statusie materialnym. Warto zaznaczyć, że budując wizerunek gabinetu jako nowoczesnego, prestiżowego i oferującego wysoką jakość usług, należy wziąć pod uwagę również możliwość płatności bezgotówkowej – gabinet wyposażony w sprzęt o wartości kilkuset tysięcy złotych, w którym nie można zapłacić kartą, nie będzie postrzegany jako w pełni innowacyjny i wygodny dla klienta.
  • Drugi czynnik, który warto przeanalizować, to wpływ możliwości płacenia kartą czy telefonem na pozyskanie i utrzymanie klienta. Ktoś, kto na co dzień płaci kartą, rzadziej będzie skłonny do pobierania gotówki na „specjalne okazje” typu wizyta u stomatologa. Płatność gotówką rodzi również potencjalny dyskomfort w przypadku braku możliwości wydania reszty lub konieczności zapłacenia wyższej kwoty, np. za dodatkową usługę – klient zwyczajnie może takiej sytuacji nie przewidzieć. Przy obrocie bezgotówkowym nie dochodzi do pomyłek kasjerskich, a sam proces zapłaty jest obecnie bardzo szybki. Ryzyko, że przyzwyczajony do płacenia kartą klient uda się do konkurencji, która zaoferuje mu taką możliwość, jest więc całkiem prawdopodobne. Warto również pamiętać, że klienci płacący kartą są skłonni wydać średnio o 30 proc. więcej niż klienci dysponujący ograniczoną ilością gotówki w portfelu w danym momencie – w określonych sytuacjach może to mieć znaczenie także w gabinecie stomatologicznym.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Ile to kosztuje?

Koszty w dużym uproszczeniu można podzielić na dwie części: opłatę abonamentową za terminal oraz prowizję od każdej transakcji (zawierają opłatę interchange, [...]

Jaki terminal?

Najpowszechniejszym rodzajem terminali do kart płatniczych są terminale stacjonarne, polecane głównie dla sektora handlowo-usługowego, gdzie sprzedaż jest prowadzona bezpośrednio przy stanowisku [...]

Płatności „na odległość”

W przypadku rynku medycznego innym segmentem płatności bezgotówkowej o sporym potencjale są płatności w internecie. Jeśli z góry wiemy, ile będzie [...]