Ból to jeden z najczęstszych powodów wizyt pacjentów w gabinetach lekarzy podstawowej opieki medycznej. Może mieć różne przyczyny, przybierać różne formy i znacznie wpływać na jakość życia pacjenta. Według rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie standardu leczenia bólu w warunkach ambulatoryjnych pacjent ma prawo do leczenia bólu. A podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych – czyli na przykład placówka POZ – ma obowiązek określać stopień nasilenia bólu, leczyć ból, a także monitorować efekty takiego leczenia. Regularne monitorowanie skuteczności terapii stanowi jeden z najważniejszych elementów postępowania przeciwbólowego, ponieważ pozwala dostosować leczenie do indywidualnych potrzeb pacjenta i osiągnąć najlepsze możliwe rezultaty. Jak skutecznie monitorować skuteczność leczenia bólu? I co robić w sytuacji, gdy efekty terapii nie są zadowalające?
Na te pytania odpowiada dr n. med. Dagmara Pokorna-Kałwak – doświadczony lekarz pediatra i lekarz rodzinny.
Z wideo dowiesz się także:
• Czym właściwie jest ból?
• Czym charakteryzuje się ból ostry, a czym przewlekły?
• Co to jest ból podostry?
• Jaka jest epidemiologia dolegliwości bólowych w społeczeństwie?
• Jak poprawić jakość życia pacjenta z bólem przewlekłym?
• Kiedy należy leczyć ból?
• Jak przeprowadzić diagnostykę bólu w gabinecie POZ?
• Jak ocenić intensywność bólu?
• Jakie badania pomagają diagnozować przyczyny bólu?
• Jak prowadzić leczenie i farmakoterapię pacjenta z bólem?