Resort łagodzi wymóg teleporady w 24 godziny

Wyjście naprzeciw oczekiwaniom pacjentów, uwzględniając możliwości POZ

Ministerstwo Zdrowia wysłuchało głosu lekarzy i wycofało się z planu narzucenia POZ-om obowiązku, aby teleporada była udzielana w ciągu 24 godzin od zgłoszenia pacjenta.
W tej sprawie protestowały Porozumienie Zielonogórskie oraz Naczelna Rada Lekarska, podnosząc, że nieprzemyślany przepis uniemożliwi umówienie teleporady w terminie późniejszym, nawet jeśli wnosi o to pacjent. Doprowadzi to do tego, że przychodnie będą musiały rezerwować czas niezbędny na realizację teleporad zgłaszanych przez pacjentów z jednodniowym wyprzedzeniem. W konsekwencji zepchnęłoby to pacjentów wymagających wizyty osobistej na dalsze miejsce w kolejności oraz skomplikowałoby i tak trudną pracę w czasie rozpoczynających się szczepień populacyjnych.
Obecnie MZ poluzowało nieco wymogi i zaproponowało, by świadczenie mogło być udzielone w terminie późniejszym niż pierwszy dzień roboczy następujący po dniu zgłoszenia się pacjenta. Warunek: uzgodnienie tego z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym. Właśnie takie rozwiązanie znalazło się w opublikowanym dziś rozporządzeniu w sprawie standardu organizacyjnego teleporady.
„Powyższe rozwiązanie skutkować będzie szybszym uzyskaniem pomocy odpowiedniej do stanu i potrzeb zdrowotnych danego pacjenta. Ponadto, wprowadzenie przedmiotowego zapisu umożliwi osobie udzielającej teleporady uzgodnienie optymalnego terminu realizacji ww. świadczenia, z uwzględnieniem zarówno faktycznej potrzeby zdrowotnej danego pacjenta, jak i daty jego zgłoszenia” – czytamy w uzasadnieniu.
Ministerstwo podkreśla ponadto, że zmiany wychodzą naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom pacjentów, uwzględniając jednocześnie możliwości organizacyjne świadczeniodawców. Ich celem jest usprawnienie kontaktu na linii pacjent – świadczeniodawca, a także zwiększenie dostępu do świadczeń realizowanych w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
Rozporządzenie wejdzie w życie 30 stycznia 2021 r.

id