Sztuczna inteligencja – co wolno lekarzowi, badaczowi, studentowi

Rekomendacje Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach opracował dla swoich wykładowców i studentów zasady korzystania ze sztucznej inteligencji.
Narzędzie, jakim jest sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence), może ułatwiać pracę, ale też niesie ryzyko niewłaściwego wykorzystania. Wiedza o tym, jak z niej korzystać w pracy lekarza czy naukowca, jest wciąż niewielka. Pomocną wskazówką mają być rekomendacje zawarte w uchwale podjętej na Śląskim Uniwersytecie Medycznym.

Nie można zabronić
Rada Dziedziny Naukowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach przyznała w uchwale, że obecnie nieuzasadnione i praktycznie niemożliwe jest zabranianie korzystania z pomocy takich systemów w celu przygotowania zarówno projektu badawczego, jak i publikacji naukowych.
Zaznaczyła jednak, że systemy informatyczne mogą przedstawić informacje całkowicie błędne lub co najmniej nieadekwatne. Dlatego studentom i badaczom zalecono rzetelne sprawdzenie, czy informacje przedstawione przez systemy informatyczne wykorzystujące mechanizmy sztucznej inteligencji – ChatGPT 3,5; 4,0 i nowsze (Open AI, Microsoft), LaMDA (Google), a także inne, które pojawią się w przyszłości – są zgodne z aktualnym stanem wiedzy.

Weryfikacja po stronie korzystającego
„Należy pamiętać, że obecnie wskazane systemy nie są w stanie ocenić, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe, ani wybrać najlepszej i najbardziej właściwej metody badawczej do przygotowywanego projektu lub opracowania naukowego” – podkreślono w dokumencie.
Badacze powinni również sprawdzać, czy materiały źródłowe, z których korzystano w systemie informatycznym do przygotowania projektu lub artykułu naukowego, są z nim tematycznie związane. Zalecono też ostrożność przed popełnieniem plagiatu i wykorzystywanie programów antyplagiatowych.
Naukowcy zrzeszeni w radzie stwierdzili, że pomoc sztucznej inteligencji powinna ograniczać się do tworzenia struktury pracy, generowania treści, przeszukiwania piśmiennictwa, edycji i korekty tekstu, w tym korekty języka obcego. Autor artykułu powinien podać informację o korzystaniu z takiej pomocy na początku opracowanego dokumentu (projektu lub opracowania naukowego) i określić procentowo stopień wykorzystania sztucznej inteligencji.

Zakaz używania na egzaminach
Odpowiedzialność za sposób korzystania z systemów informatycznych wykorzystujących sztuczną inteligencję w przygotowaniu prac dyplomowych (licencjackich, magisterskich, doktorskich) spoczywa również na promotorze pracy. Narzędzia AI można karmić informacjami wyłącznie w zgodzie z zasadami przetwarzania i ochrony danych osobowych. Korzystanie z pomocy sztucznej inteligencji powinno być zawsze oparte na uczciwości, rzetelności i transparentności.
Nauczyciele akademiccy powinni stosować te same rekomendacje m.in. przy tworzeniu skryptów lub prezentacji multimedialnych. Tak przygotowane materiały dydaktyczne powinny być systematycznie i często aktualizowane, ze względu na bardzo szybki rozwój wiedzy, a także postęp w usprawnianiu narzędzi sztucznej inteligencji.
Studenci mają jedno zasadnicze ograniczenie. Nie wolno im korzystać z pomocy systemów informatycznych do generowania odpowiedzi zarówno podczas egzaminów testowych, jak i prowadzonych przed komisją egzaminacyjną.


id, Źródło: naukawpolsce.pl