ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Psychiatria dziecięca
Diagnoza autyzmu – nadrozpoznawalność czy epidemia?
dr n. med. Aleksandra Lewandowska
- Podstawowe informacje dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu, ich diagnostyki i leczenia
- Możliwe przyczyny nadrozpoznawalności zaburzeń ze spektrum autyzmu
Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu
Organizacja Narodów Zjednoczonych uznała autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata – obok raka, cukrzycy i zespołu nabytego niedoboru odporności (AIDS – acquired immunodeficiency syndrome)1. Obecnie wyróżnia się różnorodne formy kliniczne określane łącznie jako całościowe zaburzenia rozwojowe lub zaburzenia ze spektrum autyzmu. W międzynarodowej klasyfikacji ICD-10 włączono je do grupy F84, która obejmuje następujące jednostki:
• F84.0 Autyzm dziecięcy
• F84.1 Autyzm atypowy
• F84.2 Zespół Retta
• F84.3 Inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne
• F84.4 Zaburzenia hiperkinetyczne z upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi
• F84.5 Zespół Aspergera
• F84.8 Inne całościowe zaburzenia rozwojowe
• F84.9 Całościowe zaburzenia rozwojowe, nieokreślone2.
Z kolei klasyfikacja DSM-5 opisuje osoby z diagnozą zaburzeń należących do spektrum autyzmu w odniesieniu do występujących deficytów w najważniejszych 3 obszarach:
• okazywania społeczno-emocjonalnej wzajemności
• komunikacji niewerbalnej
• rozpoczynania, podtrzymywania i rozumienia relacji.
DSM-5 zwraca także uwagę na kwestię potrzebnego tym osobom wsparcia (czego w ogóle nie porusza obowiązująca w Polsce klasyfikacja ICD-10). Warto podkreślić, że ujęte w DSM-5 kryteria diagnostyczne uwzględniają w przypadku osób z takim rozpoznaniem uszczegółowienie ciężkości zaburzenia na podstawie stopnia upośledzenia komunikacji społecznej oraz ograniczonych, powtarzających się wzorców zachowań. Poziom ciężkości zaburzenia jest opisywany jako:
1. Wymagający wsparcia.
2. Wymagający znacznego wsparcia.
3. Wymagający bardzo znacznego wsparcia3.