ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Badania własne
Znaczenie instruktażu jamy ustnej
Lek. dent. Małgorzata Skorus
W Polsce z próchnicą boryka się 99 proc. osób dorosłych. Według danych polskie sześciolatki plasują się na przedostatnim miejscu na świecie w rankingu dotyczącym występowania próchnicy i na ostatnim miejscu w statystykach określających jej intensywność. 20 proc. społeczeństwa uważa, że próchnicy można zapobiegać tylko w dzieciństwie, a w wieku dorosłym nic już nie można zrobić.[1]
Dane te ukazują skalę problemu. Potrzeba prewencji prozdrowotnej pozostaje duża.Instruktaż higieny jamy ustnej znajduje się na liście podstawowych świadczeń zdrowotnych przysługujących pacjentom bezpłatnie w ramach NFZ. Przeprowadzanie go jest warunkiem wstępnym rozpoczęcia leczenia stomatologicznego.
Celem pracy było wykazanie, jak pacjenci postrzegają zaangażowanie lekarza stomatologa w przeprowadzenie instruktażu higieny jamy ustnej.
Materiały i metody badawcze
Materiał badawczy stanowiło 100 osób. Na potrzebę badań stworzono anonimową autorską ankietę składającą się z 17 pytań. Kwestionariusz miał trzy części. Pierwsza zawierała pytania ogólne, np. o płeć i wiek osoby ankietowanej. W drugiej pytano o higienę jamy ustnej pacjenta: środki stosowane do jej utrzymania, kryteria wyboru oraz umiejętność stosowania. Trzecia to subiektywna ocena pacjentów dotycząca dostępności usług stomatologicznych w miejscu zamieszkania, jakości usług wykonywanych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia oraz procedury instruktażu jamy ustnej w gabinecie stomatologicznym.
Wyniki badań
W badanej grupie uczestniczyło 70 proc. kobiet i 30 proc. mężczyzn. Największą część respondentów stanowiły osoby w wieku 18-29 lat. Osoby w przedziale 30-44 lat stanowiły 32 proc., 45-59 lat 12 proc., 60-74 lat 8 proc., natomiast w wieku powyżej 75 lat tylko 2 proc. (ryc. 1).
W drugiej części kwestionariusza analizie poddano świadomość prozdrowotną populacji. Ankietowani zapytani o to, czym się sugerują przy wyborze pasty do zębów, najczęściej odpowiadali, że najważniejsze jest dla nich jej działanie (66 proc.). 12 proc. sugerowało się smakiem, zapachem i barwą, 12 proc. ceną. Odsetek osób wybierających markę stanowił 10 proc., natomiast opakowanie nie miało wpływu na wybór (ryc. 2).
Na podstawie ankiety dowiedziono, że co druga osoba (54 proc.) nie wie, jaka pasta jest właściwa dla jej potrzeb zdrowotnych. Należy zwrócić uwagę na to, że niektóre choroby objawiają się poszczególnymi zmianami patologicznymi w jamie ustnej. W za...