Zarządzanie praktyką
Menedżer gabinetu stomatologicznego – obraz świadomości zarządczej lekarza dentysty
dr Adrian Majewski
Mariusz Oboda
- Etapy rozwoju świadomości zarządczej właściciela gabinetu stomatologicznego będącego lekarzem dentystą oraz ich wpływ na działania menedżera
- Zmiana zakresu przekazywanej menedżerowi odpowiedzialności wraz ze zmieniającym się sposobem myślenia właściciela o jego roli w zarządzaniu i wzrostem otwartości do delegowania zadań
- Omówienie korzystnej zmiany wynikającej z odzyskania przez właściciela gabinetu czasu poświęcanego wcześniej na zarządzanie
Podczas sesji coachingowych i konsultacji z zakresu zarządzania prowadzonych z właścicielami gabinetów stomatologicznych zaobserwowaliśmy wiele interesujących zjawisk związanych z wprowadzaniem zmian w strukturach i funkcjonowaniu zespołów. Część z tych wniosków dotyczy lekarzy dentystów i ich rosnącej otwartości na korzystanie ze wsparcia osób trzecich podczas wykonywania przez nich działań zarządczych. Z zaciekawieniem przyglądamy się ewolucji zakresów przekazywanych zadań i zmianom w sposobie myślenia o zespole oraz rozważaniom, które towarzyszą wprowadzeniu do zespołu stomatologicznego stanowiska menedżera.
Gabinetami stomatologicznymi kierują najczęściej lekarze dentyści. Niedoskonałości współczesnej dydaktyki sprawiają, że ich kompetencje menedżerskie często wymagają wsparcia. Funkcja zarządcza, którą są zobowiązani pełnić, stawia przed nimi wyzwania spoza sfer medycznych, na jakie zwyczajnie nie są przygotowani. Wybrany przez nich sposób kierowania gabinetem, który w ich ocenie jest dopasowany do potrzeb pacjentów oraz zespołu, niejednokrotnie jest próbą zarządzania w chaosie. Narastający wraz z rozwojem placówki stomatologicznej natłok zadań administracyjnych i wzrost liczby strategicznych decyzji do podjęcia sprawiają, że albo muszą codziennie pracować dłużej, albo rezygnują z leczenia części pacjentów, aby znaleźć czas na kierowanie gabinetem. To prowadzi do stanu permanentnego podenerwowania i ich stopniowej frustracji. Podczas rozmów część z nich deklaruje, że czują się uwięzieni we własnych zespołach.
Założywszy, że najistotniejsi w gabinecie stomatologicznym są lekarze dentyści, to ich funkcjonowanie w ograniczonych warunkach powinno oznaczać maksymalne wykorzystanie dostępnego czasu na leczenie pacjentów. Dotyczy to również właściciela gabine...
- Właściciel gabinetu uważa, że nie potrzebuje menedżera. Nie prowadzi obliczeń parametrów działania gabinetu i tym samym nie jest świadomy korzyści finansowych, które mógłby osiągnąć, lecząc pacjentów w czasie poświęconym na zarządzanie.
- Właściciel zdaje sobie sprawę z tego, że potrzebuje pomocy w kontrolowaniu części procesów zachodzących w gabinecie. Wyznacza osoby odpowiedzialne za poszczególne zakresy.
- W miejsce liderów wprowadzony zostaje menedżer liniowy, który pełni funkcję administracyjną. Kontroluje procesy, dokumenty i daty, ale nie zarządza zespołem.
- Menedżera liniowego zastępuje operacyjny, który dodatkowo przejmuje zarządzanie rejestracją, wizerunkiem gabinetu i współpracą z dostawcami.
- Zwiększenie zakresu zadań i kompetencji nadaje menedżerowi rangę zarządzającego. Od tego momentu bierze pełną odpowiedzialność za funkcjonowanie całego gabinetu. Jest zaangażowany i rozumie potrzeby pacjentów oraz zespołu. Dokonuje analiz efektywności i swobodnie komunikuje się z zespołem oraz lekarzami dentystami.