Przypadek 50 - Czy diagnoza objawów negatywnych jest słuszna?
30.12.2022
Mężczyzna 23-letni zgłosił się na wizytę razem z matką. Pacjent jest uczniem szkoły specjalnej. Według matki nie umie liczyć ani czytać, wykonuje jednak proste polecenia i pomaga w domu. Jego brat ma zespół Downa i również jest uczniem szkoły specjalnej.
Podczas wizyty chory był niespokojny, pobudzony, niechętny do konsultacji z lekarzem, nie nawiązywał kontaktu wzrokowego. Nie reagował na pytania dotyczące samopoczucia i powodu wizyty. Ostatecznie stwierdził jednak, że dzieje się z nim coś złego, od 2 dni nie może spać i budzi się co kilkanaście minut, a ponadto czuje silny ból głowy, chwieje się i ma zawroty głowy. Po zmierzeniu ciśnienia (170/100 mmHg) i podaniu kaptoprylu zlecono badania ogólne i wykonywanie pomiarów ciśnienia w domu oraz stosowanie amlodypiny + peryndoprylu, kaptoprylu i kwetiapiny (25 mg na noc).
Po 2 dniach matka pacjenta zgłosiła się na konsultację. Z jej relacji wynikało, że stan ogólny syna się poprawił, minęły problemy ze snem, ciśnienie jest w normie, ale chory zaczął odczuwać lęk, mówi o zagrożeniu ze strony znajomych, obawia się, że zrobią mu coś złego, stał się agresywny. Podała mu kwetiapinę w dawce 25 mg rano i pacjent nieco się uspokoił. Zalecono dalsze stosowanie kwetiapiny 2 × 50 mg (o ile będzie dobrze tolerowana) i wizytę kontrolną lub teleporadę. Wyniki badań ogólnych, w tym ocena stężenia elektrolitów i tyreotropiny – bez odchyleń od normy.
Przy kolejnej wizycie do leczenia włączono olanzapinę 10 mg 1 ×/24 h oraz kwetiapinę 50 mg w formie SR, aby ustabilizować niepokój i hiperaktywność. Stan pacjenta poprawia się, chory stopniowo wraca do zajęć szkolnych. Wskazana jest dalsza kontrola ciśnienia. Wizyta u psychologa nie została zaakceptowana przez pacjenta. Mężczyzna z rozpoznaniem schizofrenii został skierowany do psychiatry.
Pytanie kliniczne:
Jak powinien przebiegać proces diagnostyczno-terapeutyczny u opisanego pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną?