Higiena jamy ustnej w (nie)słodkim wydaniu
30.10.2024
Najnowocześniejsze urządzenie do nauki studentów już w Krakowie
Instytut Stomatologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego wzbogacił się o cenny nabytek - symulator najnowszej generacji wykorzystujący wirtualną rzeczywistość do nauczania przyszłych stomatologów. Mogą oni do perfekcji wyćwiczyć zręczność manualną zanim staną oko w oko z prawdziwym pacjentem.
- Symulator stomatologiczny (SIMODONT) to doskonałe narzędzie w kształceniu studentów, zarówno w trakcie ćwiczeń przedklinicznych, jak i w trakcie trwania zajęć klinicznych, do wzmacniania umiejętności manualnych w małym polu operacyjnym jakim jest jama ustna – tłumaczy prof. dr hab. Jolanta Pytko-Polończyk, kierownik Katedry Stomatologii Zintegrowanej Instytutu Stomatologii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także prodziekan ds. studenckich i programu studiów na kierunku lekarsko-dentystycznym.
Urządzenie wiernie symuluje odczucia dotykowe podczas opracowywania przez studenta różnego rodzaju obiektów i materiałów. Umożliwia mu wyraźne rozróżnienie twardości danej części zęba (szkliwa, zębiny, próchnicy, miazgi) podczas pracy (technologia haptyczna).
Wszystkie modele zębów w zawartych programach komputerowych oparte są na skanach wykonanych przy użyciu mikrotomografii komputerowej – są zatem bardzo szczegółowo odwzorowane.
Symulator umożliwia oglądanie i dotykanie przedmiotów w rzeczywistych wymiarach. Można regulować wysokość całego urządzenia, dzięki czemu pozycja ciała podczas zabiegu jest prawidłowa. To zapobiega zmęczeniu i ewentualnym urazom podczas szkoleń. Student pracuje z użyciem pasywnych okularów 3D. Jego dłonie i oczy pracują w tej samej przestrzeni. Turbina dentystyczna jest prawdziwa, dzięki czemu ćwiczący uczy się prawidłowego trzymania jej uchwytu, a rękojeść z lusterkiem dentystycznym umożliwia naukę posługiwania się nim.
Wszystkie istotne dane (informacja o studencie, opracowywanych przypadkach, wynikach pracy) można zapisać na centralnym serwerze i porównać na koniec przeprowadzonego kursu dydaktycznego.
- Przeprowadzone badania pokazują, że umiejętności nabyte podczas szkolenia z wykorzystaniem symulatora stomatologicznego przekładają się na lepszą sprawność manualną kształconych studentów podczas wykonywanych zabiegów stomatologicznych już u pacjentów – mówi prof. dr hab. Jolanta Pytko-Polończyk podkreślając, że tylko nieliczne polskie uczelnie medyczne mogą zaoferować studentom wydziałów lekarsko-dentystycznych tego rodzaju urządzenia dydaktyczne.