Zmiany w ewidencji, identyfikacji i weryfikacji uprawnień pracowników medycznych

Co się zmieni dla placówek i pracowników ochrony zdrowia?

Szereg ważnych zmian, które dotkną wszystkie placówki ochrony zdrowia i pracowników medycznych, wejdą w życie 26 marca – przewiduje nowelizacja ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz ustawy o niektórych zawodach medycznych.

Centralny Wykaz Pracowników Medycznych – co to oznacza?

Ważną nowością, która wprowadzają przepisy, jest Centralny Wykaz Pracowników Medycznych. Nowy rejestr będzie zawierał dane dotyczące osób wykonujących nowe zawody medyczne, w tym optometrystów, podiatrów, techników sterylizacji medycznej i wielu innych. Rejestr będzie centralnym źródłem informacji o pracownikach, a dane w nim zawarte będą wykorzystywane do identyfikacji i uwierzytelniania uprawnień zawodowych.

Dzięki zmianom wprowadzonym przez ustawę o systemie informacji w ochronie zdrowia, każda osoba wykonująca zawód medyczny otrzyma indywidualny identyfikator wpisu w systemie. To oznacza, że wszystkie dane dotyczące pracowników medycznych, w tym również ich kwalifikacje i historia zawodowa, będą w łatwy sposób dostępne w ramach systemu e-zdrowia. Rejestr nie tylko uprości proces weryfikacji uprawnień, ale także pozwoli na sprawniejszą wymianę informacji między placówkami medycznymi.

Identyfikatory dla każdego

Od 26 marca pracownikom medycznym zostanie przypisany nowy identyfikator, który będzie stosowany obok dotychczasowego numeru prawa wykonywania zawodu. Co ważne, identyfikatory te będą ważnym elementem w systemach e-zdrowia. Oznacza to, że każda osoba wykonująca zawód medyczny będzie posiadała unikalny numer, umożliwiający jej identyfikację w ramach systemów teleinformatycznych. To uprości weryfikację danych oraz zapewni spójność informacji w różnych systemach ochrony zdrowia.

Jak te zmiany wpłyną na placówki medyczne?

Placówki ochrony zdrowia będą musiały dostosować swoje systemy informatyczne do nowych regulacji. Będą musiały zaktualizować oprogramowanie, aby umożliwić integrację z nowymi bazami danych, takimi jak Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego i Centralny Wykaz Pracowników Medycznych, a także obsługę identyfikatorów.

Informacje będą przekazywane do centralnych baz, takich jak P1 czy eWUŚ. Dodatkowo, placówki będą zobowiązane do bieżącej aktualizacji danych w rejestrach publicznych, co z jednej strony pozwoli na łatwiejszą identyfikację pracowników, z drugiej – wpłynie na większą przejrzystość i bezpieczeństwo danych w systemie ochrony zdrowia.

Chociaż zmiany są przede wszystkim techniczne i organizacyjne, mają przełożyć się na większe bezpieczeństwo pacjentów i jakość świadczonych usług.


id