Duże problemy małych ludzi

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) – jak diagnozować i leczyć

lek. Karolina Puto1 
prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk2

1Oddział Kliniczny Psychiatrii Wieku Rozwojowego, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

2Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego, Warszawski Uniwersytet Medyczny

Adres do korespondencji:

prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk

Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego,

Warszawski Uniwersytet Medyczny

ul. Żwirki i Wigury 63A, 02-091 Warszawa

e-mail: twolanczyk@wum.edu.pl

Small puto karolina opt

lek. Karolina Puto

Small wola%c5%84czyk tomasz opt

prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk

  • Kryteria diagnostyczne ADHD według ICD-10 i DSM-5
  • Wpływ ADHD na codzienne życie dziecka, jego relacje społeczne i funkcjonowanie w szkole – obraz kliniczny ADHD
  • Przegląd metod leczenia ADHD: od psychoedukacji przez oddziaływania niefarmakologiczne do farmakoterapii


Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD – attention deficit hyperactivity disorder; zaburzenia hiperkinetyczne) jest najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem neurorozwojowym w dzieciństwie. Charakteryzuje się dużą współchorobowością oraz istotnym wpływem na życie dziecka, a potem dorosłego człowieka, a także zwiększonymi kosztami społecznymi w przypadku braku prawidłowej diagnozy i włączenia oddziaływań leczniczych. Ze względu na dużą skuteczność zarówno interwencji farmakologicznych, jak i pozafarmakologicznych w kontroli objawów wczesna diagnostyka oraz objęcie opieką nie tylko dziecka, lecz także jego rodziny są kluczowe w kontekście funkcjonowania pacjenta oraz odgrywanych przez niego w przyszłości ról społecznych.

Definicja i kryteria diagnostyczne

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o początku objawów przed 7 rokiem życia, które charakteryzuje się upośledzonym funkcjonowaniem dziecka w co najmniej dwóch środowiskach. Według obecnie obowiązujących w Polsce kryteriów diagnostycznych zawartych w 10 edycji Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD – International Classification of Diseases and Related Health Problems; ICD-10) do ustalenia rozpoznania ADHD wymagany jest co najmniej 6-miesięczny okres utrzymywania się objawów osiowych (G1-G3; tab. 1): zaburzeń koncentracji uwagi (6 z 9 objawów), nadruchliwości (3 z 5 objawów) oraz impulsywności (1 z 4 objawów). W oczekującej na przetłumaczenie klasyfikacji ICD-11 wprowadzone zostały istotne zmiany nozologiczne i kryterialne, które prowadzą do zmniejszenia różnic między klasyfikacją europejską a amerykańską Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5; tab. 2).

Small 81019

Tabela 1. Kryteria diagnostyczne ADHD według ICD-10

Small 81105

Tabela 2. Kryteria diagnostyczne ADHD według DSM-5

Po pierwsze, w dotychczasowej nomenklaturze według ICD-10 mamy do czynienia z zespołem hiperkinetycznym, a rozpoznanie to znajduje się w rozdziale dotyczącym zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym, natomiast w klasyfikacji ICD-11 rozpoznanie to umieszczone zostało w rozdziale na temat zaburzeń neurorozwojowych i przyjęto znaną z DSM-5 nazwę zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Po drugie, istotną zmianą jest również wyodrębnienie (na wzór klasyfikacji DSM-5) 3 podtypów zaburzenia: podtypu z przewagą zaburzeń uwagi, podtypu z przewagą nadaktywności i impulsywności oraz podtypu mieszanego. Kryteria dotychczas podzielone na 3 grupy zostały scalone do 2 i obejmują one objawy zaburzeń uwagi oraz objawy impulsywności i nadruchliwości (potraktowane jako jedna grupa objawów). Poszerzono też kryterium pierwszego wystąpienia objawów – z początku przed 7 rokiem życia do okresu od wczesnego do późnego dzieciństwa.

Epidemiologia

W zależności od źródeł, metodologii badań (m.in. zastosowanych kryteriów ICD-10 lub DSM-5) częstość występowania ADHD/zaburzenia hiperkinetycznego w populacji szacuje się na 0,5-10%. Według wyników metaanalizy z 2014 roku rozpowszechnienie tego zaburzenia wśród dzieci i młodzieży wynosi 3,7%. Zawężenie kryteriów do aktualnie obowiązujących w ICD-10 dla zaburzenia hiperkinetycznego sprawia, że odsetek ten w grupie wiekowej zarówno 5-15 lat, jak i 7-17 lat spada do 1%. Widoczna jest przewaga w stawianiu tej diagnozy u chłopców w stosunku do dziewcząt (w zależności od badań wynosi od 2,28 : 1 do 10 : 1), przy czym w najnowszych badaniach wykazano, że różnice występowania wśród obu płci związane są prawdopodobnie z odmiennością rozpoznawanych u nich podtypów zaburzenia. Zaburzenie to rozpoznawane jest częściej u chłopców, u których objawy nadruchliwości i impulsywności (podtyp mieszany lub z przewagą impulsywności i nadruchliwości) są bardziej uciążliwe dla otoczenia i zmuszają opiekunów do szukania opieki specjalistycznej. U dziewcząt w obrazie klinicznym częściej przeważają zaburzenia uwagi (podtyp z przewagą deficytu uwagi), co znacząco opóźnia rozpoznanie lub sprawia, że ta grupa pozostaje niezdiagnozowana.

Etiologia

Etiologia ADHD jest złożona i wieloczynnikowa. Zakwalifikowanie ADHD do grupy zaburzeń neurorozwojowych ułatwia zrozumienie podstaw tego zaburzenia.

Wytypowano liczne obszary w ośrodkowym układzie nerwowym (OUN), w których dochodzi do zmian funkcjonalnych i strukturalnych u pacjentów z ADHD. Są to m.in.: kora przedczołowa, obszar czołowo-ciemieniowy, brzuszna część kory czołowej, skrzyżowanie skroniowo-ciemieniowe, jądra podstawy, przednia część zakrętu kory obręczy, układ limbiczny oraz ciało migdałowate. Kluczowe dla rozwoju objawów osiowych są zaburzenia w przekaźnictwie dopaminergicznym i noradrenergicznym, jednak coraz częściej w badaniach podkreśla się również dysfunkcje w obrębie przekaźnictwa serotonergicznego oraz glutaminergicznego.

Przyczynami powyższych anomalii są u większości pacjentów czynniki genetyczne. Uważa się, że to one w 76% przypadków odpowiadają za rodzinne występowanie ADHD. Zidentyfikowano obszary powiązane z prawdopodobnymi genami odpowiedzialnymi za dziedziczenie objawów osiowych ADHD. Głównie są to geny powiązane z rozwojem układu nerwowego (16p13.11, związane z genem neuropeptydu Y [NPY], genem CHRNA7, 15q13.3 oraz genem metabotropowego receptora glutaminergicznego, PARK2). Istotną rolę odgrywają również geny powiązane z układem dopaminergicznym (geny receptorów dopaminowych D4 [DRD4] i D5 [DRD5], gen transportera dopaminowego DAT1, gen β-hydroksylazy dopaminowej DBH) i serotoninergicznym (gen transportera serotoniny 5HTT, gen receptora serotoninowego HTR1B) oraz gen białka synaptosomalnego SNAP25.

Nie bez znaczenia pozostaje również udział czynników środowiskowych przyczyniających się do rozwoju ADHD, takich jak:

  • stres okołoporodowy i mała urodzeniowa masa ciała dziecka
  • poród przedwczesny
  • uszkodzenia OUN
  • palenie papierosów, zażywanie leków, picie alkoholu i spożywanie substancji psychoaktywnych w trakcie ciąży
  • silna wczesna deprywacja emocjonalna, odcięcie od znaczącego obiektu
  • toksyny środowiskowe oddziałujące na płód bądź we wczesnym dzieciństwie (ołów, pestycydy, polichlorowane bifenyle).

Dodatkowo na przebieg zaburzenia i funkcjonowanie dziecka z ADHD będą miały wpływ: przemoc i zaniedbanie, niewłaściwe metody wychowawcze, nieadekwatna opieka rodzicielska oraz niski status socjoekonomiczny, które są czynnikami pogarszającymi rokowanie i zwiększającymi ryzyko wystąpienia zaburzeń współistniejących.

Do góry