ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Poznaj paragrafy
Gabinet dentystyczny w czasie epidemii
Paweł Strzelec
Ogłoszenie stanu epidemii bardzo poważnie zakłóciło funkcjonowanie całego systemu ochrony zdrowia. Ta sytuacja w sposób szczególny dotyka placówek stomatologicznych, z których znaczna część ograniczyła do niezbędnego minimum (lub wręcz całkowicie zawiesiła) przyjmowanie pacjentów. W tych gabinetach, których właściciele zdecydowali się kontynuować działalność, pojawia się szereg dylematóww sposób szczególny dotyka placówek stomatologicznych, z których znaczna część ograniczyła do niezbędnego minimum (lub wręcz całkowicie zawiesiła) przyjmowanie pacjentów. W tych gabinetach, których właściciele zdecydowali się kontynuować działalność, pojawia się szereg dylematów dotyczących zagadnień prawnych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych potrzebującym pacjentom. W artykule próbujemy odpowiedzieć na niektóre z pytań dotyczących tych problemów.
Decydując się na kontynowanie działalności leczniczej, należy brać pod uwagę przede wszystkim czynniki medyczne, które mogą mieć wpływ na ograniczenie ryzyka zakażenia wirusem pacjentów oraz członków personelu placówki. Ryzyko to w przypadku świadczeń stomatologicznych jest dzisiaj realne, głównie z uwagi na duże ilości aerozolu wodnego uwalnianego w trakcie zabiegów przeprowadzanych w obrębie jamy ustnej.
Czynniki ryzyka w trakcie działania gabinetu
Na pierwszy plan wysuwa się problem dostępu do środków ochrony osobistej oraz dostosowanie infrastruktury placówki do zagrożeń epidemiologicznych. W świetle zaleceń konsultantów krajowych gabinet powinien być wyposażony w standardową wentylację, ze stałą wymianą powietrza. Po wizycie pacjenta zasadniczą kwestią jest bezpieczne zdjęcie stroju ochronnego przez personel, a to oznacza konieczność wydzielenia specjalnego pomieszczenia do tej czynności. Równie istotne jest użycie ponadstandardowych środków ochrony osobistej, choć ich dostępność jest dzisiaj znacznie ograniczona, a tam, gdzie ona się pojawia, trzeba się liczyć z poważnymi kosztami ich zakupu. Szczególne znaczenie ma odzież ochronna przeznaczona dla personelu medycznego (m.in. fartuchy, czepki, rękawiczki, ochraniacze na buty, maseczki, gogle oraz przyłbice ochronne), a nawet dla pacjenta (np. jednorazowe fartuchy i rękawiczki).
Dużą rolę w ograniczaniu ryzyka zakażenia odgrywa sam moment przyjęcia pacjenta w gabinecie – poczynając od zobowiązania go do dezynfekcji rąk, przy użyciu odpowiednich preparatów w dozownikach, które należy umieścić przy wejściu do placówki. Ważn...
Dobrze jest wprowadzić w formie pisemnej procedurę przeciwdziałania zakażeniu w gabinecie i przeszkolić personel w zakresie jej stosowania. Praktyczną umiejętność w tej kwestii personel placówki powinien potwierdzić podpisem. Taka procedura uspraw...