Zarządzanie praktyką

Kluczowe wskaźniki efektywności pracy zespołu stomatologicznego – co naprawdę warto mierzyć?

dr Adrian Majewski

Oboda Consulting & Training Group

Adres do korespondencji:

dr Adrian Majewski

Oboda Consulting & Training Group

ul. K. Wielkiego 5c/159

61-863 Poznań

e-mail: adrian.majewski@oboda.pl

  • Omówienie wybranych wskaźników efektywności, których monitorowanie umożliwia ocenę poziomu wykorzystania dostępnych zasobów, w tym potencjału pacjentów do leczenia
  • Zwrócenie szczególnej uwagi na wskaźniki dotyczące planów kompleksowego leczenia, które obrazują efektywność przywracania u pacjentów pełnego zdrowia jamy ustnej
  • Zaznaczenie korzyści wynikających z wykonywania większej liczby zabiegów podczas jednej wizyty stomatologicznej oraz zaprezentowanie wskaźników efektywności związanych z tym podejściem

Do zarządzania gabinetem stomatologicznym oprócz intuicji właściciela i rozumienia potrzeb pacjentów wymagane jest korzystanie z narzędzi informujących o bieżącym stanie firmy. Poza oczywistymi wskaźnikami finansowymi takimi jak zysk bądź rentowność istnieją liczne inne sygnały, które wspierają przewidywanie przyszłości działania praktyki. Bo przecież po części tym właśnie jest zarządzanie gabinetem: umiejętnością analizowania aktualnej sytuacji i prognozowaniem. Filozoficznie można założyć zatem, że jest reagowaniem na zdarzenia, zanim one wystąpią.

Na pytanie o to, jaki zakres danych gromadzić i jak je ze sobą zestawiać, odpowiedź jest prosta: poziom szczegółowości agregacji i monitorowania zależy od potrzeby zarządzającego. Jeżeli w jego opinii informacja o zysku netto wystarczy, aby ocenić, w jaki sposób gabinet funkcjonuje na rynku, i nie widzi potrzeby zagłębiania się w analitykę, to ma do tego pełne prawo. W wielu sytuacjach poruszanie się uproszczonymi schematami jest po prostu przydatne. Heurystyka pomaga nam rozwiązywać problemy bez zaprzątania sobie głowy nieistotnymi dla nas zawiłościami. Błyskawicznie podsuwane przez mózg uproszczenia i skróty myślowe czynią w wielu aspektach nasze życie łatwiejszym. Jednak ich użyteczność podczas zarządzania może być niewystarczająca, szczególnie gdy ma być ono skuteczne.

Pomijając oczywiste sygnały pochodzące z analiz finansowych i ocen rentowności poszczególnych zabiegów, istotym w mojej opinii źródłem wartościowych informacji jest analiza efektywności działania, czyli innymi słowy zmierzenie za pomocą wskaźników tego, w jaki sposób wykorzystywane są dostępne zasoby, potencjał, czas itd. Oczywiście takich wskaźników mogą być dziesiątki, a wśród nich znajdą się zarówno te mniej, jak i bardziej istotne. Aby uniknąć obliczania tych dotyczących marginalnych zjawisk i dających informacje o niskiej użyteczności, warto korzystać z takich, które:

  • bazują na łatwych do pozyskania danych
  • oceniają istotną część funkcjonowania gabinetu
  • generują przydatne do zarządzania informacje.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Wskaźniki efektywności planów leczenia

Podczas szacowania możliwości rozwojowych gabinetów i analizowania bieżących parametrów ich funkcjonowania korzystam z kilkudziesięciu różnych wskaźników, które pozwalają zbudować szeroką perspektywę [...]

Podsumowanie

Zauważalny obecnie w mediach społecznościowych wysyp reklam, w których firmy marketingowe proponują pomoc w pozyskiwaniu pacjentów, tworzy narrację brzmiącą jak zaklęcie: [...]

Do góry