Nie odwołujesz wizyty, nie będziesz moim pacjentem

Twórca serwisu rejestrującego m.in. niesolidnych pacjentów tłumaczy swoje racje.

– Największą zaletą korzystania z portalu przez lekarzy jest to, że zmniejszy się liczba wizyt, na które nikt się nie zjawia – mówi portalowi podyplomie.pl lek. stom. Marcin Krufczyk, twórca serwisu dla lekarzy Niesolidny Pacjent.
Pierwsze tygodnie działania portalu ujawniły, że istnieją takie numery telefonów, z których rezerwowanych jest kilka wizyt w danym gabinecie, przez co inni chętni pacjenci nie mogą się już zapisać. Na wizyty te jednak nikt nie przychodzi, a podany numer telefonu milczy. – Może to być działanie nieuczciwej konkurencji. Trzeba z tym walczyć, a trudno zgłaszać np. do prokuratury, że ktoś blokuje nam grafik online – tłumaczy lek. stom. Marcin Krufczyk.
Wierzy on jednak, że dzięki jego serwisowi uda się nie tylko rozprawić z plagą fikcyjnych wpisów, ale także nauczyć pacjentów, by sami zawsze odwoływali wizyty, na które nie mogą dotrzeć. Jest o co walczyć, bo obecnie wizyty, na które pacjent się nie zgłosił, stanowią ok. 40 proc. wszystkich.
O tym, że przedsięwzięcie dr. Krufczyka ma szansę powodzenia, może świadczyć to, że w jego własnym gabinecie liczba nieodwołanych wizyt spadła do zera i obecnie nie ma już sytuacji, że lekarz marnuje czas, czekając na pacjenta, który nie przychodzi.
Tymczasem działalnością lekarza zainteresował się Urząd Ochrony Danych Osobowych. Zwrócił on uwagę, że numery telefonów to dane osobowe, a ich przetwarzanie może prowadzić do ograniczenia choremu prawa dostępu do świadczeń zdrowotnych.
Jak zapewnia dr Krufczyk, strona internetowa nie służy do dyskryminowania pacjentów, tylko do wymiany informacji o numerach telefonów, na które prowadząc własny gabinet, trzeba uważać i dodatkowo potwierdzać terminy. Wizyty umówione z takiego telefonu nie są automatycznie anulowane, ale jeśli telefon jest ciągle wyłączony, to jest sygnał, że coś jest nie tak – wyjaśnia dr Krufczyk.
– Jesteśmy w trakcie wyjaśniania wątpliwości z UODO – dodaje.
Ponadto serwis obecnie zmienił nazwę na Solidny Pacjent. Już nie tylko można wprowadzać tam numery telefonów niesolidnych pacjentów, ale także tych, którzy zawsze zgłaszają się terminowo. System będzie wyliczał średnią arytmetyczną ocen dla danego numery telefonu i lekarz będzie mógł zdecydować, czy dana wizyta wymaga potwierdzenia, czy nie.

ID