Poradnik: Jak wdrożyć e-receptę i nie zwariować

03 stycznia 2020

E-recepta – najważniejsze informacje na ostatnią chwilę

Elektroniczny zegar na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia przyspieszył i wskazuje, że do wdrożenia e-recepty zostały już tylko 4 dni i kilka godzin. Atmosfera wśród lekarzy jest gorąca. Co jeszcze można zrobić, jakich błędów unikać? 

Poniżej zamieszczamy rady na ostatnią chwilę.

1. Najważniejsze: zachować spokój. – Jeśli lekarz czekał do ostatniej chwili, to teraz może czuć presję czasu, co oznacza rozdrażnienie przy każdym niepowodzeniu, szczególnie że mamy sezon grypowy i pacjentów nie brakuje. W takiej sytuacji należy działać spokojnie. Zamiast źle wypisać e-receptę, lepiej wypisać papierową i uniknąć sytuacji, gdy pacjent będzie musiał przychodzić kilka razy. Lepiej zacząć wystawiać e-recepty kilka dni później, ale zrobić to prawidłowo – radzi lek. Tomasz Zieliński z Porozumienia Zielonogórskiego. 

2. Podchwytliwa refundacja. Częstym błędem jest wybieranie niewłaściwego leku z bazy danych. Te same leki występują w bazie pod różnymi kodami kreskowymi, przy czym, w zależności od opakowania, część jest refundowana, a część nie. MZ wprawdzie wydało komunikat, że jeśli lekarz nieprawidłowo zaznaczył opakowanie, choć oczywiste jest, że zamierzał przepisać lek refundowany, to apteka może ten błąd skorygować. Jednak część aptek woli nie ryzykować. Dotyczy to niemal każdego leku refundowanego. Niektóre programy, z których korzystają lekarze, zaznaczają leki refundowane innym kolorem, ale nie wszystkie. Warto więc, by lekarz zwrócił na ten aspekt szczególną uwagę.

3. Pamiętać o dawkowaniu. Ważne jest zaznaczenie dawkowania, bo po pierwsze pacjent będzie mógł je sprawdzić na swoim IKP, a po drugie farmaceuta na tej podstawie oblicza, ile leku powinien wydać. Gdy recepty wypisywane były na miesiąc – nie miało to takiego znaczenia. E-recepta pozwala wypisać leki na rok. Konieczne jest jednak podanie prawidłowego dawkowania, w przeciwnym razie apteka nie wyda zapasu leku na więcej niż miesiąc. Ponadto na recepcie, która jest na dłużej niż 30 dni, trzeba technicznie zaznaczyć, że jest to recepta na rok.

4. Lekarze skarżą się, że podczas wypisywania rubryk niespodziewanie pojawia się okno informujące o błędzie i nie pozwala ono zrobić kolejnego kroku. W takim wypadku wiele zależy od systemu, z którego korzysta lekarz. Te mniej przyjazne sprawiają więcej tego typu trudności, lepsze często są płatne, ponieważ mają więcej funkcjonalności (np. do rozliczeń z NFZ) i więcej wybaczają. Każdego systemu trzeba się nauczyć, co czasem wymaga cierpliwości.

5. Jakie jeszcze wątpliwości mają lekarze? Oto kilka pytań i odpowiedzi przygotowanych przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

* Czy po wprowadzeniu e-recepty błędem będzie wystawianie recept papierowych? Tak, wyjątkami są m.in: recepty pro auctore, pro familiae, recepty transgraniczne, recepty na leki z importu docelowego, recepty dla osób o nieustalonej tożsamości oraz sytuacja braku dostępu do Systemu P1.

* Co z pacjentami zagranicznymi, którzy nie posiadają numeru PESEL? Pacjenci nieposiadający numeru PESEL jak najbardziej będą mogli otrzymać e-receptę, a informacja o e-recepcie będzie przekazywana w formie wydruku informacyjnego (tak jak każdemu pacjentowi posiadającemu PESEL, który ma IKP, ale dodatkowo ma życzenie taki wydruk otrzymać, albo nie ma IKP). W kwestii zakładania PZ na inny identyfikator niż PESEL, należy skontaktować się z organem odpowiedzialnym za Profil Zaufany. 

* Czy e-recepty będą wystawiane podczas wizyty domowej? Jeżeli podczas wizyty domowej lekarz nie będzie miał dostępu do systemu P1, będzie miał możliwość wystawienia recepty papierowej.

* Czy w przypadku wystawienia recepty papierowej, np. w trakcie wizyty domowej, konieczne jest udokumentowanie, z jakiej przyczyny została wystawiona recepta papierowa, a nie e-recepta? Nie ma obowiązku odnotowania w dokumentacji, z jakiego powodu została wystawiona recepta papierowa. 

* Co farmaceuta może poprawić na e-recepcie? Farmaceuta nie może ingerować w zapis na e-recepcie. Wszelkie zmiany, które zgodnie z przepisami prawa może wprowadzić, ma możliwość wskazać w Dokumencie Realizacji Recepty (tzw. dawnej taksacji).

* Czy prawo do świadczeń pacjenta będzie weryfikowane przez eWUŚ w systemie gabinetowym? Weryfikacja w systemie gabinetowym zostaje bez zmian, tzn. następuje w momencie rejestracji pacjenta.

* Czy będzie możliwość poprawienia e-recepty w przypadku błędnie wypisanej odpłatności? Jeśli lekarz błędnie wprowadzi odpłatność, istnieje możliwość anulowania e-recepty i wystawienia nowej. Nie ma możliwości korekty dokumentu, który został już podpisany.  

* Gdzie można uzyskać więcej informacji? Najważniejsze informacje znajdują się na stronie https://www.csioz.gov.pl/e-zdrowiep1/e-recepta/. Numer tel. infolinii to 19 457. Adres e-mail: e-recepta@csioz.gov.p

id

Komentarze (0)

Dziękujemy, za dodanie komentarza

, aby komentować