Nie rozwiązujmy problemów gospodarczych kraju kosztem zdrowia obywateli

Naczelna Rada Lekarska oburzona planami zaoszczędzenia na NFZ

Naczelna Rada Lekarska zareagowała oburzeniem na propozycje zmian planowane w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. – To definitywne złamanie porozumienia zawartego przez Ministra Zdrowia ze środowiskiem lekarzy rezydentów podczas protestu w 2018 roku, kiedy to strona rządowa zobowiązała się do sukcesywnego zwiększania części PKB przeznaczonego na ochronę zdrowia – wyjaśnia NRL, która domaga się wycofania się ze „szkodliwych pomysłów”.
Zapowiedź zmian znalazła się w planach legislacyjnych rządu jeszcze na ten rok. Co przewiduje projekt?
1) umożliwienie finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia zakupu szczepionek do szczepień obowiązkowych w ramach programu szczepień ochronnych;
2) rezygnację z opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowanej obecnie z budżetu państwa
3) nadanie nowego brzmienia art. 131c ust. 3 ustawy dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w celu uporządkowania zagadnienia ewentualnego podwójnego zaliczania do łącznej kwoty nakładów środków stanowiących transfery środków wskazanych w pkt 1-9 tej jednostki redakcyjnej. Z uwagi na coraz bardziej rozbudowany katalog wydatków zaliczanych do nakładów na ochronę zdrowia zasadna jest zmiana podejścia z obecnego wskazywania wszystkich możliwych transferów w poszczególnych punktach, na dodanie zdania wspólnego;
4) objęcie finansowaniem NFZ wszystkich:
a) świadczeń wysokospecjalistycznych - obecnie są finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków dotacji z budżetu państwa. Projekt przewiduje przeniesienie źródła finansowania przedmiotowych świadczeń z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia. Finansowanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia dotyczyć będzie także świadczeń udzielonych w stanach nagłych,
b) leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dla osób powyżej 75. roku życia (tzw. „leki 75 plus”) oraz leków dla kobiet w ciąży (tzw. „ciąża plus”),
c) leków oraz wyrobów medycznych nabywanych w ramach programów polityki zdrowotnej ministra zdrowia (aktualnie dotyczyć to będzie dwóch programów: Narodowego Programu Leczenia Chorych na Hemofilię i Pokrewne Skazy Krwotoczne na lata 2019-2023 oraz Rządowego programu polityki zdrowotnej Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022-2026 z modułem Leczenie DAA przewlekłego wirusowego zapalenia wątroby typu C pacjentów osadzonych w zakładach penitencjarnych na lata 2022-2024).
5) w zakresie finansowania staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów - przywrócenie trybu finansowania obowiązującego dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Środki na realizację tego zadania będą przekazywane marszałkowi województwa przez wojewodę, a nie jak obecnie przez ministra zdrowia;
6) zmianę źródła finansowania zadań zespołów ratownictwa medycznego polegającą na przeniesieniu ich finansowania z budżetu wojewodów do planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia.
7) umożliwienie jednorazowego zasilenia w 2023 r. Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 środkami pochodzącymi z funduszu zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia;
8) wprowadzenie przepisu incydentalnego umożliwiającego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w 2023 r. wsparcia finansowego inwestycji realizowanych w określonych podmiotach leczniczych samorządu terytorialnego.
9) umożliwienie wsparcia wieloletnich inwestycji budowlanych z budżetu państwa w sposób adekwatny do kształtowania się rzeczywistych kosztów.
Według Rady, te propozycje oznaczają obciążenie NFZ szeregiem dodatkowych kosztów, co oznacza ograniczenie środków na leczenie pacjentów.
- Planowane w ten sposób przeniesienie finansowania na NFZ kosztów refundacji leków dla seniorów i kobiet w ciąży, świadczeń wysokospecjalistycznych, kosztów ratownictwa medycznego oraz kosztów zakupu produktów leczniczych stosowanych w ramach programów polityki zdrowotnej spowoduje realny spadek ilości środków, które będą mogły być przeznaczone przez NFZ na leczenie pacjentów – ostrzega NRL.
Podobny efekt – jej zdaniem - przyniesie zaprzestanie opłacania składki zdrowotnej z budżetu za osoby nieobjęte systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. - Szczególnie oburzająca zdaniem samorządu lekarskiego jest koncepcja wprowadzenia możliwości zasilenia Funduszu Przeciwdziałania COVID, z którego wydatkowane środki pozostałyby poza należytą kontrolą społeczną, środkami z funduszu zapasowego NFZ. W ten sposób składki zdrowotne wszystkich Polaków, niewydane na leczenie w poprzednich latach, zamiast być przeznaczone na leczenie będą mogły być przez rządzących wydane na szeroko rozumiane finansowanie zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Już dziś w przestrzeni publicznej pojawiają się informacje o możliwych, niezwiązanych bezpośrednio z leczeniem pacjentów sposobach przeznaczenia tych środków – czytamy w stanowisku NRL.
Samorząd lekarski podkreśla, że zdrowie obywateli nie powinno być obszarem, którego kosztem podejmowane będą próby rozwiązania problemów gospodarczych kraju.

id