Nowa wersja ustawy o jakości – co zakłada?

Projekt opóźniony z powodu licznych uwag

Diagnostyka i leczenie mają być w Polsce coraz bardziej skuteczne. Rząd chce to osiągnąć wprowadzając wskaźniki jakości oraz rejestry medyczne – zakłada przyjęty przez rząd 13 grudnia projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Ustawa zapowiedziana z dumą przez ministra zdrowia Adama Niedzielskiego jeszcze w lipcu 2021 r. rodzi się w bólach. Początkowo miała obowiązywać od 2022 r., dziś już wiadomo, że nie wejdzie w życie także od stycznia 2023 r. Minister nie przewidział oporu, jaki napotkają proponowane rozwiązania. Liczba uwag zgłoszonych do projektu okazała się tak duża, że poprawienie go stało się niezmiernie trudne.


Jakie są najważniejsze rozwiązania wersji przyjętej we wtorek przez rząd?

•    Wprowadzona zostanie autoryzacja podmiotów wykonujących działalność leczniczą, jeśli chodzi o udzielanie przez nich świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Autoryzacji udzielać będzie Prezes NFZ przy współudziale dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ, na wniosek podmiotów podlegających autoryzacji – na okres 5 lat.
- Od rozstrzygnięć w sprawie autoryzacji będzie przysługiwało odwołanie do Prezesa NFZ.
- Wprowadzony zostanie okres przejściowy dla podmiotów podlegających autoryzacji na dostosowanie do wymagań – do 36 miesięcy od wejścia w życie ustawy.

•    Wprowadzony zostanie wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Będzie on obowiązkowy dla placówek, które wykonują działalność leczniczą, niezależnie od korzystania ze środków publicznych.
- System  będzie dwupoziomowy: wewnętrzny – prowadzony przez podmiot wykonujący działalność leczniczą oraz zewnętrzny (rejestr zdarzeń niepożądanych) – prowadzony przez ministra zdrowia.
- Rejestr zdarzeń niepożądanych nie będzie zawierał danych osobowych. Podmioty, które wykonują działalność leczniczą, w ramach raportów jakości, będą publikowały informację o liczbie zdarzeń niepożądanych oraz wdrożonych działaniach korygujących i naprawczych.

•    W ramach procesu akredytacji realizowane będą procedury oceniające przez NFZ, mające na celu spełnienie przed dany podmiot wnioskujący standardów akredytacyjnych. W ramach procedury będzie przeprowadzony przegląd akredytacyjny i przygotowany raport z przeglądu.

•    Minister zdrowia udzieli lub odmówi udzielenia akredytacji, a także będzie mógł cofnąć akredytację. Ocena spełnienia warunków dokonywana będzie na poziomie NFZ i Rady Akredytacyjnej. Funkcjonować będzie system świadczeń kompensacyjnych.
- Wprowadzony zostanie dwuinstancyjny, pozasądowy system rekompensaty szkód z tytułu zdarzeń medycznych.
- System  obsługiwany będzie przez Rzecznika Praw Pacjenta – w miejsce obecnych Wojewódzkich Komisji ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.
- Powołany zostanie Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Przewiduje się wprowadzenie rekompensat bez orzekania o winie, mające na celu ustalenie czy w sprawie objętej wnioskiem doszło do zdarzenia medycznego oraz wskazanie wysokości świadczenia należnego wnioskodawcy z tego tytułu. Świadczenie to będzie wypłacane szybciej i sprawniej niż w postępowaniach przed komisjami wojewódzkimi lub w postępowaniach sądowych.
- Wysokość świadczenia kompensacyjnego z tytułu jednego zdarzenia medycznego wyniesie od 2 tys. zł do 200 tys. zł.

•    Wzmocniony zostanie nadzór nad prowadzeniem rejestrów medycznych.

O ustawie tej minister Niedzielski mówił, że jest ona fundamentalną zmianą kultury organizacyjnej w sektorze medycznym. - Polega na tym, że trzeba się mierzyć. Mierzyć pod kątem klinicznym, mierzyć w innych dziedzinach – tłumaczył.
Od tego czasu wpłynęło ok. dwóch tysięcy uwag, z tego 28 zgłosiło Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej.

id