Nowy przedmiot na kierunku lekarskim: studenci UMW nauczą się prowadzenia badań naukowych
„Metodologia badań naukowych” od nowego roku akademickiego w programie studiów
„Metodologia badań naukowych” – to nazwa nowego przedmiotu, który od nadchodzącego roku akademickiego znajdzie się w programie studiów studentów kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Jego wprowadzenie to odpowiedź na dynamiczny rozwój współczesnej medycyny oraz potrzeba przygotowania przyszłych lekarzy do aktywności naukowej.
– Stawiamy sobie za cel kształcenie lekarzy na najwyższym poziomie, dlatego program studiów na naszym wydziale jest stale modyfikowany – mówi dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW, dziekan Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. – Każdego roku dokonujemy precyzyjnego opisu sylwetki absolwenta, identyfikując nowe, niezbędne kompetencje oraz zakres wiedzy wynikający z potrzeb systemu ochrony zdrowia. Bardzo ważne są dla nas opinie i sugestie interesariuszy zewnętrznych – i w tym przypadku nikt nie miał wątpliwości, że przygotowanie zawodowe przyszłego lekarza, poza szeroką wiedzą kliniczną, musi obejmować również umiejętność prowadzenia i analizy badań naukowych.
Przedmiot „Metodologia badań naukowych” pojawi się w programie III roku studiów jako uzupełnienie zajęć realizowanych w latach wcześniejszych. Treści będą na bieżąco aktualizowane i obejmą m.in. zagadnienia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego jako uznanych metod analizy i wsparcia procesów badawczych. Wiedza zdobyta na zajęciach pozwoli studentom efektywniej korzystać z potencjału zajęć klinicznych, podczas których analizowane są wyniki najważniejszych badań w poszczególnych dyscyplinach.
Prof. Zymliński podkreśla również, że nowy przedmiot odpowiada na potrzeby studentów już zaangażowanych w działalność naukową – zwłaszcza tych działających w kołach naukowych:
– Dysponujemy bogatym zapleczem badawczym i zespołem doświadczonych specjalistów z różnych dziedzin. To idealne środowisko do rozwoju naukowego. Nic więc dziwnego, że sami studenci sygnalizowali potrzebę zdobywania umiejętności w tym obszarze.
Rozwój naukowy młodych medyków jest częścią nowej strategii uczelni, nad którą obecnie trwają prace. Jednym z jej priorytetów będzie właśnie wspieranie studentów w ich karierze badawczej.
– Badania naukowe w medycynie to synonim innowacyjności. To droga do odkryć i postępu. Lekarze, którzy rozumieją zasady ich prowadzenia, mogą skuteczniej wykorzystywać swój potencjał i aktywniej uczestniczyć w tych procesach – podkreśla prof. Zymliński. – Zrozumienie metodologii badań, biegłość w ich planowaniu i realizacji może otworzyć drogę do kariery naukowej już na etapie studiów. Co więcej, znajomość wyników badań i mechanizmów ich wdrażania przekłada się bezpośrednio na jakość leczenia pacjentów.
Podczas zajęć studenci będą również rozwijać umiejętność krytycznego myślenia oraz analizy literatury naukowej. To umożliwi im ocenę rzetelności i jakości informacji medycznych. – Znajomość procesów regulacyjnych, zasad aplikowania o granty i form wsparcia dla naukowców to dziś po prostu niezbędny element wykształcenia lekarza – podsumowuje dziekan Wydziału Lekarskiego UMW.