Zarządzanie praktyką

Pozytywna informacja zwrotna jako narzędzie motywacji i zaangażowania

Mariusz Oboda
Marta Nowojewska-Fosse

OBODA Group

Adres do korespondencji:

Marta Nowojewska-Fosse

e-mail: marta.fosse@oboda.pl

© 2022 Medical Tribune Polska Sp. z o.o.

  • Omówienie wykorzystywania w komunikacji z pracownikami pozytywnej informacji zwrotnej, czyli chwalenia − narzędzia, które pomaga budować zaangażowanie i motywację
  • Przedstawienie efektów korzystania z omawianego narzędzia: większej efektywności pracowników, ich samodzielności i gotowości do realizowania celów długofalowych

Rozpoczynając kilka miesięcy temu pracę nad artykułem poświęconym asertywności, nie przypuszczaliśmy, że przez następne miesiące będzie ona dla nas wciąż źródłem inspiracji do kolejnych publikacji. Gdy pisaliśmy o biernej agresji, a później o konfliktach, nie sposób było nie wspominać przy okazji o asertywności. Nie inaczej będzie i w niniejszym artykule. Poświęcamy go pozytywnej informacji zwrotnej, czyli, mówiąc najprostszymi słowami – chwaleniu pracowników. Znajdą się tu jednak także elementy związane z zaufaniem okazywanym pracownikom i z zarządzaniem, głównie w kontekście psychologicznym. Opowiemy również o tym, jaki jest związek pomiędzy asertywnością a słowami uznania przekazywanymi podwładnym.

Znaczenie równowagi pomiędzy zwracaniem uwagi a chwaleniem pracownika

Na podstawie naszych doświadczeń w pracy szkoleniowej zauważamy, że pochwały to narzędzie motywacji i docenienia, po które menedżerowie sięgają stosunkowo rzadko. Częściej punktowane są niedociągnięcia, niedostateczne wypełnianie poleceń, odstępstwa od ustaleń. To oczywiste, że przełożony przygląda się pracy swoich podwładnych i oczekuje respektowania przekazywanych im poleceń. Zdaje się jednak, że działa tu zasada „jak jest źle, to trzeba to omówić, a jak jest dobrze, to nie ma powodu się odzywać”. Zachwianie równowagi pomiędzy negatywną a pozytywną informacją zwrotną może mieć daleko idące konsekwencje. W sposób bezpośredni przekłada się to na samopoczucie pracownika, ale dotyka również sfery motywacji, efektywności, poczucia przynależności do organizacji, lojalności i wielu innych.

Powody, dla których pracodawcy nie korzystają z pozytywnej informacji zwrotnej, mogą być różne. Pokutuje myślenie, że chwalony pracownik rozleniwi się, obrośnie w piórka, że słowa uznania mogą stać się zaproszeniem do rozmowy o podwyżce lub innych...

Negatywne skutki zbyt częstej krytyki

Wyobraźmy sobie następującą sytuację: przed rejestratorką prowadzącą rozmowy telefoniczne stawiamy następujące zadania: ma konsekwentnie dążyć do umówienia wizyty, kreować w oczach pacjenta pozytywny wizerunek gabinetu, lekarzy, jakości usług medy...

Unikanie makdonaldyzacji kontaktu z pacjentem

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Znaczenie równowagi pomiędzy zwracaniem uwagi a chwaleniem pracownika

Na podstawie naszych doświadczeń w pracy szkoleniowej zauważamy, że pochwały to narzędzie motywacji i docenienia, po które menedżerowie sięgają stosunkowo rzadko. [...]

Unikanie makdonaldyzacji kontaktu z pacjentem

Pozostając przy rejestratorkach, podzielimy się jeszcze jedną obserwacją. Zauważamy, że niektórzy menedżerowie przywiązują ogromną wagę do określonych słów. Istnieje duże przekonanie, [...]

Menedżer kierujący się dobrymi intencjami

Wróćmy do naszego przykładu, przyjmując chwilowo perspektywę menedżera. Z góry odrzucamy sytuacje, gdy jest on osobą wewnętrznie skonfliktowaną, która bardziej niż [...]

Korzyści z chwalenia pracownika i pozwalanie mu na samodzielność

Wiemy już, że kontrolowanie pracowników, przekazywanie im informacji zwrotnej na bieżąco, a dodatkowo koncentrowanie się na przekazywaniu wyłącznie lub niemal wyłącznie [...]

Wiarygodne pochwały

Wspominaliśmy o tym, że negatywna informacja zwrotna musi być odpowiednio zbudowana i że konstruktywna krytyka rządzi się swoimi prawami. Nie inaczej [...]

Podsumowanie

Zdając sobie sprawę z jednej strony ze skuteczności pozytywnej informacji zwrotnej, a z drugiej z korzyści, jakie może mieć praktyka stomatologiczna, [...]

Do góry