ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
21 lipca 2017
Problemy z zapisaniem się na LEK i LDEK
Do Ministerstwa Zdrowia napływają informacje od lekarzy o problemach ze złożeniem wniosku w systemie SMK. Resort uprzedza, że nieudana próba zapisu nie zostanie uwzględniona i zaleca postępowanie według ogólnodostępnej instrukcji.
Lekarze informują o problemach w zapisach na egzaminy w Systemie Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK) i wnioskują o przywrócenie terminu dokonania czynności technicznej przesłania zapisanego wniosku lub systemową zmianę statusu wniosku i spowodowanie jego przesłania do Centrum Egzaminów Medycznych (CEM).
Resort jednak nie spełni tych próśb, ponieważ – jak wyjaśnia – błąd, na który wskazują lekarze, polegać miał na uznaniu, że wypełniony w SMK wniosek po wybraniu opcji „Zapisz” i uzyskaniu statusu wniosku „Szkic” zostaje przesłany automatycznie do Centrum Egzaminów Medycznych, co nie było zgodne ze stanem faktycznym. Przekazanie wniosku do CEM wymagało bowiem użycia funkcji „Wyślij” dostępnej w systemie.
Urzędnicy przypominają, że na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia i Urzędów Wojewódzkich, a także na stronie startowej SMK w zakładce „Pomoc” dostępnej nawet bez konieczności założenia konta znajdują się linki do podręczników dla użytkowników SMK, w tym „Podręcznik użytkownika SMK – wnioskowanie o lekarski egzamin końcowy/ lekarsko-dentystyczny egzamin końcowy”. Na stronie 6 tejże instrukcji znajduje się jednoznaczna informacja o treści:
„Zapisanie wniosku o egzamin nie oznacza złożenia wniosku do CEM. Po zapisaniu wniosek musi zostać wysłany, tj. wnioskujący musi użyć funkcjonalności „Wyślij”. Poprawne wysłanie wniosku zakończy się zaprezentowaniem przez system numeru wniosku oraz numeru mikrorachunku, na który należy dokonać ewentualnej opłaty”.
Jednocześnie w przepisach prawa nie przewidziano możliwości przywrócenia terminu lub wykonania w SMK czynności za użytkownika występującego w danej roli przez administratora systemu. Jedynie w przypadku awarii SMK trwającej dłużej niż godzinę, uniemożliwiającej dokonanie zgłoszenia w okresie tygodnia przed upływem terminu na złożenie wniosku o LEK i LDEK, termin ten przedłuża się o czas trwania awarii od momentu jej usunięcia. Termin zostaje przedłużony automatycznie przez operatora systemu.
Resort zdrowia zaznacza, że takie zdarzenie nie miało miejsca i około 7400 osób skutecznie złożyło wnioski. Nie ma więc przesłanek prawnych ani faktycznych umożliwiających dokonanie czynności związanych z wysłaniem wniosku po upływie ostatecznego terminu wynikającego z przepisów prawa.
Resort jednak nie spełni tych próśb, ponieważ – jak wyjaśnia – błąd, na który wskazują lekarze, polegać miał na uznaniu, że wypełniony w SMK wniosek po wybraniu opcji „Zapisz” i uzyskaniu statusu wniosku „Szkic” zostaje przesłany automatycznie do Centrum Egzaminów Medycznych, co nie było zgodne ze stanem faktycznym. Przekazanie wniosku do CEM wymagało bowiem użycia funkcji „Wyślij” dostępnej w systemie.
Urzędnicy przypominają, że na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia i Urzędów Wojewódzkich, a także na stronie startowej SMK w zakładce „Pomoc” dostępnej nawet bez konieczności założenia konta znajdują się linki do podręczników dla użytkowników SMK, w tym „Podręcznik użytkownika SMK – wnioskowanie o lekarski egzamin końcowy/ lekarsko-dentystyczny egzamin końcowy”. Na stronie 6 tejże instrukcji znajduje się jednoznaczna informacja o treści:
„Zapisanie wniosku o egzamin nie oznacza złożenia wniosku do CEM. Po zapisaniu wniosek musi zostać wysłany, tj. wnioskujący musi użyć funkcjonalności „Wyślij”. Poprawne wysłanie wniosku zakończy się zaprezentowaniem przez system numeru wniosku oraz numeru mikrorachunku, na który należy dokonać ewentualnej opłaty”.
Jednocześnie w przepisach prawa nie przewidziano możliwości przywrócenia terminu lub wykonania w SMK czynności za użytkownika występującego w danej roli przez administratora systemu. Jedynie w przypadku awarii SMK trwającej dłużej niż godzinę, uniemożliwiającej dokonanie zgłoszenia w okresie tygodnia przed upływem terminu na złożenie wniosku o LEK i LDEK, termin ten przedłuża się o czas trwania awarii od momentu jej usunięcia. Termin zostaje przedłużony automatycznie przez operatora systemu.
Resort zdrowia zaznacza, że takie zdarzenie nie miało miejsca i około 7400 osób skutecznie złożyło wnioski. Nie ma więc przesłanek prawnych ani faktycznych umożliwiających dokonanie czynności związanych z wysłaniem wniosku po upływie ostatecznego terminu wynikającego z przepisów prawa.