ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Wizja prof. Klenckiego nie przystawała do oczekiwań lekarzy
Dyskusja o rezygnacji dyrektora CEM
Rezygnacja z funkcji wieloletniego dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych prof. dr. hab. n. med. Mariusza Klenckiego wywołała w mediach społecznościowych falę komentarzy. Nawet lekarze o odmiennych poglądach podkreślają wielkie oddanie profesora dla sprawy i szacunek, jaki wzbudza jego osoba.
Różnicy zdań na temat jawności pytań rysowała się od dłuższego czasu między dyrektorem CEM a młodymi lekarzami związanymi z Porozumieniem Rezydentów. Racje tych ostatnich poparł minister zdrowia. Obecnie na finiszu prac legislacyjnych jest ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodnie z którą pytania do Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego (PES) będą pochodziły z jawnej bazy pytań z lat poprzednich. Prof. Klencki od początku był temu przeciwny.
Prof. dr hab. n. med. Grzegorz Wallner, krajowy konsultant w dziedzinie chirurgii ogólnej, w rozmowie z podyplomie.pl przyznaje, że rozumie i po części podziela stanowisko prof. Klenckiego, który uważał, że pytania powinny być zamknięte i służyć wyłącznie do egzaminu. - Nie można jednak nie zauważyć, że oczekiwania środowiska są inne. Nie można też uciec od trendów obserwowanych na całym świecie. Na przykład w USA pula pytań testowych do każdego egzaminu jest dostępna niezależnie od tego, czy jest to egzamin specjalizacyjny, czy nostryfikujący. W celach szkoleniowych wręcz są przygotowane specjalne zestawy pytań testowych do wykorzystywania przez studentów lub rezydentów – mówi prof. Wallner.
W opinii konsultanta krajowego pytania powinny być udostępniane przynajmniej w części, aby osoby, które podchodzą do egzaminu, miały możliwość zapoznania się ze sposobami ich rozwiązywania, ze specyficznym sposobem myślenia przy egzaminie testowym i jak mentalnie przygotować się do rozwiązywania testów.
W ocenie prof. Wallnera jeśli nawet kandydat będzie uczył się wyłącznie rozwiązując testy, to już sam fakt opanowania kilku tysięcy pytań gwarantuje uzyskanie akceptowalnego poziomu wiedzy. To kwestia takiego ułożenia pytań testowych, aby obejmowały swoim zakresem całość wiedzy wymaganej programem szkolenia specjalizacyjnego, a zmieniona w każdej sesji egzaminacyjnej konstrukcja pytań z tej wiedzy zmuszała zdających test do przeprowadzenia krytycznego toku myślenia klinicznego pozwalającego na wybór właściwej odpowiedzi.
Prof. Wallner zwraca uwagę, że następca prof. Klenckiego będzie miał bardzo trudne zadanie dokończenia egzaminów sesji wiosennej oraz przygotowania sesji jesiennej, co dodatkowo komplikuje stan epidemii.