ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Dodatkowe opłaty „covidowe” zgodne z prawem
Cena świadczenia może zawierać dodatkową opłatę pod warunkiem, że pacjent jest tego świadomy.
Jak informuje OIL w Gdańsku, w ostatnim czasie część praktyk zawodowych oraz podmiotów leczniczych rozpoczęło pobieranie od pacjentów tzw. dodatkowych opłat covidowych przy udzielaniu świadczeń komercyjnych, które są związane z koniecznością pokrycia zwiększonych kosztów zapewnienia wymogów sanitarnych podczas stanu epidemii.
„Należy w tym zakresie przypomnieć, że zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, to właściciel samodzielnie określa – w ramach regulaminu organizacyjnego – wysokość opłat za wszelkie świadczenia zdrowotne. Brak jest zatem przeszkód prawnych do pobierania od pacjentów opłat przewidzianych w cenniku usług. Pacjent powinien być jednak przed wykonaniem usługi wyraźnie poinformowany o jej koszcie, tak aby mógł świadomie wyrazić zgodę na zawarcie z placówką umowy przewidującej obowiązek zapłaty określonej kwoty pieniężnej. Opłata ta nie powinna być zatem przed pacjentem zatajana przed przystąpieniem do realizacji usługi” – wyjaśnia adw. Damian Konieczny z biuro prawne OIL w Gdańsku.
Dodaje też, że również w świetle stanowiska Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pobieranie dodatkowych opłat jest dopuszczalne, jeżeli o tych kosztach pacjent jest informowany przed wykonaniem zabiegu, odbyciem wizyty czy udzieleniem innego świadczenia zdrowotnego.
Prawidłowość uwidaczniania cen w tym zakresie kontroluje Inspekcja Handlowa. Za nieprawidłowości w zakresie oznakowania cen może być nałożona kara finansowa w wysokości do 20 tys. zł.
O tzw. opłatach covidowych stało się głośno po tym, jak do Urzędu napłynęły skargi i pytania od konsumentów dotyczące opłat pobieranych przez dentystów czy lekarzy w związku z koronawirusem. Zgodnie z informacją przekazywaną przez prywatne placówki medyczne opłaty te mają pokrywać koszty związane z zabezpieczeniem gabinetów przed wirusem np. dodatkowe środki czystości, maseczki, fartuchy. Z wywiadu przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że wysokość pobieranych opłat wahała się od 10 zł nawet do 350 zł. Średnio pacjenci musieli dodatkowo zapłacić nieco ponad 70 zł.