ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Rzecznik Praw Pacjenta i NFZ kontrolują przychodnie POZ
W 13 proc. przychodni POZ nie można uzyskać świadczenia medycznego
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec postanowił zweryfikować zgłoszenia pacjentów dotyczące braku dostępu do świadczeń zdrowotnych w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
Jak poinformował, w ostatnim tygodniu pracownicy biura rzecznika sprawdzili 24 przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej w powiecie grodziskim województwa mazowieckiego. Sprawdzano m.in., czy występują problemy z zarejestrowaniem się do lekarza za pośrednictwem telefonu; zarejestrowaniem się do lekarza osobiście lub za pośrednictwem osoby trzeciej; uzyskaniem wizyty osobistej; dostępnością do leków – wizyty recepturowe i problemy z wizytami domowymi.
Kontrolerzy wykazali, że w 79 proc. sprawdzanych placówek nie można zarejestrować się osobiście do lekarza (brak możliwości wejścia do przychodni), do 12 proc. placówek nie można się dodzwonić, a z 8 proc. kontakt jest utrudniony. W 13 proc. placówek, pomimo kontaktu telefonicznego, nie było możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego, zarówno w dniu zgłoszenia, jak i w kolejnych dniach.
Do przychodni, w których wystąpiły nieprawidłowości, rzecznik skieruje wystąpienie o podjęcie działań naprawczych. W przypadku braku ich realizacji zostaną podjęte stosowne kroki, zgodnie z ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Jak podkreśliła w rozmowie z podyplomie.pl Małgorzata Duda z Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji Biura Rzecznika Praw Pacjenta, nie chodzi o to, by karać placówki, ale przyczynić się do poprawy sytuacji.
Przypomina ona, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zarządzeniami Narodowego Funduszu Zdrowia – przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej powinny zapewnić dostępność do świadczeń lekarza podstawowej opieki zdrowotnej w miejscu ich udzielania od poniedziałku do piątku, w godzinach pomiędzy 8.00 a 18.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z harmonogramem pracy świadczeniodawcy.
Małgorzata Duda dodała, że trwa kontrola w kolejnych powiatach i także zakończy się przedstawieniem wniosków.