Inteligentny tłumacz umożliwia bezpośrednią konsultację pacjenta ukraińskojęzycznego

Polskie firmy technologiczne udostępniły bezpłatne narzędzie dla lekarzy

Lekarz, który będzie chciał udzielić darmowej telekonsultacji uchodźcom z Ukrainy, ale nie zna języka ukraińskiego, teraz ma taką możliwość. Dzięki nowym technologiom barierą nie będzie już ani odległość, ani nieznajomość języka – zapewniają twórcy platformy medycznej służącej do komunikacji w czasie rzeczywistym między polskojęzycznym lekarzem i pacjentem, który mówi tylko po ukraińsku.
Przyjacielska Pomoc Medyczna to charytatywna platforma, którą stworzyły działające w Polsce firmy technologiczne, we współpracy z partnerami wolontariuszami m.in. ze środowisk akademickich i branży medycznej w geście solidarności z obywatelami Ukrainy.
Jak mówią twórcy, ponieważ język ukraiński nie jest powszechnie znany w Polsce, a również większość osób z Ukrainy, szczególnie dzieci, nie mówi po polsku, stąd pomysł wykorzystania inteligentnych technologii. Efektem prac jest stworzenie platformy telemedycznej, której celem jest udzielanie niezbędnej pomocy medycznej. Wystarczy wejść na  www.przyjacielskapomocmedyczna.pl, aby uzyskać pomoc. Co istotne, platforma jest udostępniana obu stronom bezpłatnie.
Jak działa Przyjacielska Pomoc Medyczna?
LEKARZ:
• udostępnia w platformie terminy bezpłatnych telekonsultacji dla osób z Ukrainy
• loguje się do swojego konta na platformie, gdzie rozpoczyna umówioną wizytę, zgodnie z oferowanymi godzinami
• rozpoczyna telekonsultację, w trakcie której rozmowa z obrazem (wideo) lub tekstowa (czat) jest tłumaczona w czasie rzeczywistym na język ukraiński dla pacjenta oraz na język polski dla lekarza.
PACJENT:
• umawia się na bezpłatną telekonsultację przez stronę www, wybiera terminy spośród udostępnionych przez lekarza oraz wypełnia formularz i podaje numer paszportu (osoby dorosłe oraz dzieci)
• przed wizytą otrzymuje wiadomość z linkiem do wideokonferencji, podczas której odbywa się konsultacja
• loguje się do wskazanej wideokonferencji o umówionej godzinie i odbywa telekonsultację, która jest tłumaczona w czasie rzeczywistym na język ukraiński dla pacjenta oraz na język polski dla lekarza.
Jakie możliwości platforma daje lekarzowi? Nie tylko translację głosowo-tekstową w czasie rzeczywistym między nim i pacjentem, ale także pozwala wystawiać e-dokumenty medyczne: e-Receptę i e-Skierowanie. Lekarz loguje się do systemu informatycznego z elektroniczną dokumentacją medyczną (Aurero), który jest spięty z krajowym węzłem P1. Aurero jest dostępne z poziomu przeglądarki komputera, nie wymaga instalowania żadnej aplikacji ani dodatkowego oprogramowania na komputerze czy tablecie. Dane medyczne są przechowywane zgodnie ze standardami wymaganymi na rynku medycznym (zgodnie z ustawą o EDM) oraz z przepisami dotyczącymi RODO. Inicjatywę wspiera technologia Google.
− Celem wszystkich partnerów platformy i skonsolidowanego środowiska medycznego jest włączenie do inicjatywy jak największej grupy lekarzy i partnerów oraz dotarcie z nią do jak największej grupy pacjentów z Ukrainy. Dlatego wspólnie zapraszamy do charytatywnego wolontariatu: lekarzy, podmioty medyczne i media, w tej ważnej akcji udzielania bezpłatnej pomocy medycznej online osobom z Ukrainy uciekającym przed koszmarem wojny − mówi inicjator projektu Patryk Ogórek, CEO Aurero (Medily).
Zwraca on uwagę, że w czasie pandemii COVID-19 telemedycyna mocno się rozwinęła. Lekarze zaczęli masowo z niej korzystać, zyskali doświadczenie. − Dziś umiejętności te można wykorzystać w kryzysie humanitarnym, jaki wywołuje wojna w Ukrainie − dodaje.
Oprócz Aurero (Medily), która przygotowała technologię, rozwój platformy wspiera też firma Hyggio. Inicjatywa jest na bieżąco rozwijana m.in. z udziałem lekarzy wolontariuszy.

id