BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Resort znalazł sposób, by pacjenci czytali ulotki?
Nowe zasady reklamowania produktów leczniczych
Ministerstwo Zdrowia postanowiło zaingerować w reklamy leków pojawiające się w prasie, radiu, telewizji i internecie. Ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa nie będą mogły być czytane w przyspieszonym tempie i będą miały nową treść, która silniej będzie oddziaływała na odbiorców – przewiduje opublikowany przez resort projekt rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych.
Co dokładnie się zmieni?
Pojawią się trzy typy ostrzeżeń o treści:
- „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą” albo
- „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”, albo
- „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.
Każda nowa wersja reklamy będzie emitowana z innym ostrzeżeniem, tak aby wszystkie rodzaje przekazu się pojawiły. Ostrzeżenie będzie odczytane wyraźnie, nie krócej niż przez 8 sekund.
MZ przyznaje, że obecne ostrzeżenia w reklamach niedostatecznie skłaniają odbiorców do stosowania produktów leczniczych zgodnie z ulotką. Widzowie słabo reagują na odczytane ostrzeżenie, co może wpływać na nierozsądną i nieodpowiedzialną konsumpcję leków. Ostrzeżenia w nowym brzmieniu mają wykształcić u odbiorców nawyk zapoznawania się z ulotką informacyjną − dawkowaniem, wskazaniami oraz przeciwwskazaniami.
MZ podkreśla, że ciągły wzrost liczby reklam produktów leczniczych może skutkować nadmierną i nierozważną konsumpcją produktów leczniczych stosowanych w samoleczeniu, a zatem bez kontroli lekarza. MZ doszło do przekonania, że jedno, wciąż powtarzające się ostrzeżenie pacjent mógł ignorować, ale trzy wersje ostrzeżeń powinny skoncentrować jego uwagę.
W reklamie nie będą wymieniane przeciwwskazania.
Jak wskazuje MZ, tekst dotyczący przeciwwskazań zawarty w reklamie jest niezrozumiały dla odbiorcy. Często odczytywany jest w sposób szybki i zawiera wiele danych, które i tak nie zostaną zapamiętane przez odbiorcę. Dlatego lepiej całkiem z niego zrezygnować, natomiast pacjent powinien zajrzeć do ulotki informacyjnej i przeczytać ją w skupieniu.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Po tym czasie wszystkie reklamy muszą odpowiadać nowym zasadom.