Rektorzy: nie blokujemy możliwości kształcenia, ale na obniżenie jakości nie pozwolimy
Konieczna dyskusja na temat edukacji medycznej
Rektorzy uczelni zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM) rozpoczęli prace nad rekomendacjami i listą dobrych praktyk dla zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia na kierunkach medycznych. To odpowiedź na pospieszne otwieranie kierunków lekarskich i obawy o jakość kształcenia przyszłych lekarzy.
- Od kilku lat systematycznie rośnie liczba studentów przyjmowanych na uczelnie medyczne. Jednocześnie uruchomieniem kierunku lekarskiego zainteresowanych jest coraz więcej uczelni niemedycznych, w tym również zawodowych. W związku z tym, pojawiają się obawy o jakość kształcenia w takich miejscach – informuje KRAUM w przeddzień konferencji poświęconej jakości kształcenia i dydaktyki, która odbędzie się 21 kwietnia we Wrocławiu.
Jak tłumaczy przewodniczący KRAUM, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Marcin Gruchała, planowana jest dyskusja z udziałem przedstawicieli samorządów zawodów medycznych, organizacji pacjentów, jak również Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej. - Kwestią, na którą nieustannie będziemy zwracać uwagę jest też akademickość nauczania medycyny – podkreśla prof. Gruchała.
Jak się dowiadujemy, jednym z omawianych tematów będą rekomendacje odnośnie przygotowania absolwentów kierunków medycznych, opracowane przez zespół pod kierownictwem prof. Agnieszki Zimmermann, prorektor ds. jakości kształcenia GUMed.
Prof. Zbigniew Gaciong, rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, podkreśla wagę stworzenia standardów nauczania medycyny, które byłyby obowiązujące dla uczelni pragnących otwierać kierunki medyczne. - Z jednej strony istnieje silna potrzeba zasilenia kadr medycznych w Polsce, z drugiej nie możemy sobie pozwolić na obniżenie jakości nauczania – mówi.
Prof. Piotr Ponikowski, rektor Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu dodaje: - Naszym celem nie jest blokowanie możliwości kształcenia. Widzimy potrzeby, którym Ministerstwo Zdrowia, a ostatnio także Ministerstwo Edukacji i Nauki stara się przeciwdziałać. Zapewnienie kadr dla systemu ochrony zdrowia to zagadnienie absolutnie fundamentalne i czujemy się za to, jako uczelnie medyczne, odpowiedzialni. Mając tego świadomość, chcemy zastanowić się jak zabezpieczyć jakość tej edukacji, byśmy wszyscy mieli pewność, że za kilkanaście lat Polaków leczyć będą dobrze przygotowani specjaliści – mówi.
Konferencję „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa” patronatem objęły: Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Polska Komisja Akredytacyjna.