Ministerstwo Zdrowia interweniuje w sprawie kontrowersyjnej reklamy

Sieć handlowa wycofa się z niezdrowej promocji?

− Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne, do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i @UOKiKgovPL. Liczymy, że dla @Zabka_PL zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofa reklamę – poinformowało Ministerstwo Zdrowia na Twitterze.
To reakcja na budzącą wątpliwości promocję popularnej sieci sklepów spożywczych. Jak głoszą plakaty, przy zakupie paczki papierosów można za 1 zł dostać dodatkowo hot doga lub kawę. Jak informowały media, z oferty mogą skorzystać osoby dorosłe poprzez aplikację.

Sprawę nagłośnił wzburzony pomysłem działacz społeczny Jan Śpiewak. Według Śpiewaka, akcja może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego.
Resort nie zbagatelizował sprawy i choć organizatorzy utrzymują, że wszystko odbywa się lege artis, zawiadomił stosowne organa państwa.
Przypomnijmy, że reklamy papierosów zabrania ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Zgodnie z art. 8 ustawy zakazana jest reklama i promocja wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, w szczególności:
1) w telewizji, radiu, kinach, podmiotach leczniczych, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych, w prasie dziecięcej i młodzieżowej, na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz w innych miejscach publicznych;
2) w prasie innej niż wymieniona w pkt 1;
3) na plakatach, w tym plakatach wielkoformatowych;
4) w środkach usług informatycznych.
Według badań CBOS i raportu WHO w Polsce regularne palenie tytoniu deklaruje co czwarty dorosły (prawie 8 mln Polaków). Najczęściej palą osoby z przedziału wiekowego 40-49 lat.

id