Problemy z receptą? Lekarzu, pisz na eZdrowie

Wszystkiemu winne oprogramowanie?

Od wtorku szpitale, które mają problem z wystawianiem recept, będą mogły wystąpić o karencję w stosowaniu nowych przepisów o przepisywaniu leków psychotropowych i przeciwbólowych – poinformował w poniedziałek rzecznik resortu zdrowia Wojciech Andrusiewicz.
W odpowiedzi na zgłaszane przez lekarzy problemy wymienił dwa możliwe powody.
- Po pierwsze część podmiotów medycznych, dotyczy to głównie szpitali, nie zaktualizowała swojego systemu informatycznego - poinformował Wojciech Andrusiewicz.
Drugim powodem jest to, że "nawet jeżeli dostawca oprogramowania zaktualizował system teleinformatyczny danej placówki, niestety lekarze, zdarza się, że nie umieją korzystać z tego nowego narzędzia".
Zwrócił uwagę, że dotychczas lekarze nie musieli mieć wglądu w Internetowe Konto Pacjenta. Teraz, kiedy wymóg obowiązuje, część dostawców powinna przeszkolić personel.

W razie problemu
Rzecznik MZ zapowiedział, że szpitale będą mogły wystąpić o to, aby tymczasowo nie stosować nowego rozporządzenia.
- Po tym tygodniu zdecydowaliśmy, że szpitale mogą wystąpić do Ministerstwa Zdrowia, a tak naprawdę do Centrum eZdrowia na mail recperty_dostep@cs.gov.pl, z prośbą o karencję w stosowaniu obostrzeń wynikających z rozporządzenia – powiedział Andrusiewicz.
Zaznaczył, że dotyczy to tylko szpitali, które mają uzasadniony problem ze stosowaniem nowych przepisów.
Zgłoszenia e-mail w tej sprawie szpitale mogą wysłać od wtorku. Karencja będzie przyznawana wstępnie do końca sierpnia.

Nowe zasady
Przypomnijmy: zmiana dla lekarzy wystawiających pacjentom recepty na środki odurzające lub psychotropowe weszła w życie 2 sierpnia 2023 roku na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia. Jej zadaniem jest ograniczenie wystawiania recept na środki odurzające i psychotropowe bez badania pacjenta głównie w tzw. receptomatach – firmach, które handlują receptami w internecie.
Po wejściu w życie rozporządzenia lekarz przed wystawieniem recepty na leki odurzające lub psychotropowe podczas badania będzie miał obowiązek sprawdzić, jakie leki pacjentowi przepisano, które wykupił, zażywa i w jakich dawkach. Również w przypadku recepty na zamienniki tych środków.
Dotyczy to preparatów zawierających środek odurzający grup I-N lub II-N, substancję psychotropową z grup II-P, III-P lub IV-P lub prekursor kategorii 1.
Badanie może być stacjonarne lub w formie teleporady.
Jeśli ostatnie badanie, związane z wystawieniem recepty na te leki, odbyło się w czasie krótszym niż trzy miesiące przed poradą, to lekarz będzie mógł wystawić e-receptę w ramach kontynuacji leczenia – bez badania.
Lekarz będzie więc weryfikować liczbę oraz rodzaj produktów leczniczych przepisanych pacjentowi na receptach wystawionych i zrealizowanych pod względem ich bezpieczeństwa oraz skutecznego prowadzenia farmakoterapii. Pacjent w tym celu powinien mu udostępnić historię swoich recept. Instrukcja weryfikacji w aplikacji gabinet.gob.pl historii wystawionych e-recept dostępna jest na portalu ezdrowie.gov.pl.
Przebieg weryfikacji będzie musiał być opisany w dokumentacji medycznej.

Lekarze POZ
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) sprawuje stałą opiekę nad pacjentem, zna jego historię leczenia. Dlatego obowiązek weryfikacji historii recept nie dotyczy lekarza POZ, którego pacjent wybrał, składając deklarację.
Lekarz POZ, który przyjmuje pacjenta w tej samej przychodni w zastępstwie jego lekarza wyboru, ma już obowiązek weryfikacji historii recept. Ma jednak dostęp do historii leczenia tej osoby. Pacjent nie musi niczego robić, by mu tę historię udostępnić.

Inni lekarze
Lekarze specjaliści, np. psychiatrzy, neurolodzy, onkolodzy, interniści, a także lekarze dentyści, mogą sprawdzać historię recept poprzez narzędzia e-zdrowia lub podczas wywiadu z pacjentem.

Upoważnianie lekarza przez pacjenta
Ta procedura dotyczy pacjentów, którzy używają aplikacji mojeIKP na telefon lub przynajmniej raz zalogowali się na swoje Internetowe Konto Pacjenta (IKP), czyli je uruchomili.
Pacjent może udostępnić lekarzowi swoją historię wystawionych i zrealizowanych recept:
•    przez Internetowe Koto Pacjenta (IKP)
•    aplikację na telefon mojeIKP
•    kod, który podczas wizyty dostanie SMS-em na telefon.
W imieniu niepełnoletniego dziecka może to zrobić rodzic, który ma dostęp do jego konta dziecka. Automatycznie taki dostęp ma ten rodzic, który zgłosił dziecko do ZUS.
Jeśli pacjent ma udostępnić swoje recepty lub recepty swojego dziecka przez IKP lub mojeIKP, łatwiej będzie mu to zrobić, jeśli będzie znał numer PWZ (prawa wykonywania zawodu) lekarza.
Podczas konsultacji najszybszym i najłatwiejszym sposobem udostępniania jest metoda z SMS-em:
•    lekarz ustala z pacjentem zakres jego upoważnienia, czyli wgląd do recept
•    lekarz prosi o dostęp w swoim systemie gabinetowym
•    pacjent dostaje kod przez SMS na swój telefon
•    lekarz wpisuje kod do systemu i uzyskuje wgląd przez 24 godziny w historię recept pacjenta.
Po weryfikacji historii i diagnozie lekarz wystawia e-receptę.
Gdyby pojawiły się jakieś problemy techniczne, np. brak dostępu do Internetu, lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, tak jak w przypadku pacjenta, który nie ma IKP. Wystawia wówczas receptę papierową.
Papierową receptę dostanie też osoba bez numeru PESEL.

Pacjent nie ma IKP i mojeIKP
Jeśli pacjent:
•    nie używa aplikacji mojeIKP na telefon
•    nigdy nie zalogował się na swoje Internetowe Konto Pacjenta,
może otrzymać e-receptę na środki odurzające i psychotropowe po szczegółowym wywiadzie podczas wizyty na temat leków, które zażywa.

id