BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Karta urodzenia, karta zgonu - zmiany od stycznia
Jakie nowości wprowadzono?
1 stycznia 2024 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące kart urodzenia, kart martwego urodzenia oraz kart zgonu – przypomina resort zdrowia.
Karta urodzenia i karta martwego urodzenia
Jak podaje w komunikacie Centrum eZdrowie, podmioty wykonujące działalność leczniczą będą przekazywały karty urodzenia i karty martwego urodzenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego wyłącznie na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem osobistym. Oznacza to, że nie będzie już możliwości przekazywania karty urodzenia i karty martwego urodzenia do urzędu stanu cywilnego w postaci dokumentu papierowego.
Ponadto Centrum rekomenduje wykorzystywanie elektronicznej skrzynki podawczej na ePUAP.
Nie należy przekazywać karty urodzenia i karty martwego urodzenia na zewnętrznym nośniku danych.
Bez zmian pozostają terminy przekazania dokumentów kierownikowi urzędu stanu cywilnego. Kartę urodzenia przekazuje się w terminie 3 dni od dnia jej sporządzenia, a kartę martwego urodzenia – w terminie jednego dnia od dnia jej sporządzenia. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie płci dziecka, karty martwego urodzenia nie przekazuje się.
Od 1 stycznia 2024 r. podmiot wykonujący działalność leczniczą pozyskuje i przetwarza oraz przekazuje służbom statystyki publicznej dla potrzeb statystyki publicznej, dane dotyczące: miejsca zamieszkania rodziców dziecka, w tym okresu przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze danej gminy, o ile są znane, wykształcenia rodziców dziecka, informacje o stanie zdrowia dziecka dotyczące: długości, ciężaru ciała, punktów w skali Apgar, oraz informacje o ciąży i porodzie dotyczące: okresu trwania ciąży i wielorakości oraz dane o poprzednich ciążach i porodach matki dziecka (art. 53 ust. 2 i 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego).
Rekomendowanym sposobem przekazywania powyższych danych dla potrzeb statystyki publicznej jest wykorzystanie:
1. aplikacji uruchomionej w ramach infrastruktury Głównego Urzędu Statystycznego i udostępnionej w Internecie.
2. interfejsu API UWD umożliwiającego automatyczne przekazywanie danych w formacie XML z systemów informatycznych podmiotów zewnętrznych.
Karta zgonu
Karta zgonu, tak jak obecnie, będzie sporządzana przez osobę stwierdzającą zgon i wydawana w jednym egzemplarzu podmiotowi uprawnionemu do pochówku.
Karta zgonu będzie składała się z trzech części przeznaczonych:
1. do zarejestrowania zgonu;
2. dla administracji cmentarza;
3. dla potrzeb statystyki publicznej.
Podmiot, któremu zostanie wydana karta zgonu, przedkłada ją kierownikowi urzędu stanu cywilnego.
Podmiot sporządzający kartę zgonu powinien przekazać dane zawarte w karcie zgonu w części przeznaczonej dla statystyki publicznej służbom statystyki publicznej.
Nowe regulacje nie wprowadzają zmiany dotyczącej tego, które osoby są obecnie upoważnione do sporządzania i podpisywania kart urodzenia czy kart zgonu.