Studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu tworzą wirtualny atlas anatomiczny

Innowacyjne narzędzie pomoże w nauce anatomii

Studenci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu rozwijają wirtualną bibliotekę anatomiczną, która zwiększy możliwości nauki anatomii. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnej metody fotogrametrii, trójwymiarowe modele narządów mają odzwierciedlać ich rzeczywisty wygląd z niezwykłą dokładnością. Taki e-atlas ma zaspokoić potrzeby przyszłych medyków, pragnących doskonalić swoje umiejętności w ratowaniu zdrowia i życia pacjentów.
– Nauka anatomii to zarówno wykłady, w czasie których omawiamy narządy i układy, jak również ćwiczenia z wykorzystaniem preparatów oraz zajęcia prowadzone w prosektorium, podczas których studenci w praktyce uczą się budowy ludzkiego ciała – wyjaśnia dr Zygmunt Domagała z Zakładu Anatomii Prawidłowej UMW. Jak dodaje, kontakt z rzeczywistym ciałem jest najskuteczniejszą metodą nauki, jednak nowoczesne technologie mogą wzbogacić ten proces.
Jak zauważa Mateusz Mazurek, student Wydziału Lekarskiego UMW i kierownik zespołu VISUAL (Visual Innovation Systems Upgrading Anatomy Learning), tradycyjne atlas i aplikacje często nie oddają wiernie tekstur i kolorów narządów. – Modele, które są w nich wykorzystywane, tworzą rysownicy lub graficy, a nie lekarze. Nie mają one całkowicie realnego wyglądu, który dla przyszłych medyków ma ogromne znaczenie – dodaje Mazurek.
Zespół VISUAL, pracując nad wirtualną biblioteką anatomiczną, wykorzystuje fotogrametrię, metodę, która pierwotnie służyła do tworzenia map. Teraz znajduje zastosowanie w nauczaniu anatomii. – W literaturze światowej jest niewiele opracowań na ten temat – mówi Mazurek. – My chcemy to zmienić. Napisaliśmy jedną z pierwszych prac na temat tworzenia modeli anatomicznych przy użyciu tej technologii.
Dotychczas, modele anatomiczne były tworzone głównie przez skanowanie lub odtwarzanie narządów na podstawie zdjęć radiologicznych. Chociaż te metody są szybkie i stosunkowo precyzyjne, nie zawsze zapewniają najwyższą jakość, co może obniżać ich wartość dydaktyczną. Fotogrametria, dzięki swojej precyzji i możliwości uchwycenia zmienności narządów, oferuje nową jakość edukacyjną.
Obrazy 3D umożliwią przyszłym studentom poznanie naturalnej zmienności narządów. – W ten sposób młodzi adepci medycyny nauczą się, że każdy człowiek jest inny – tłumaczy dr Domagała. – Wyidealizowane obrazy z atlasów mogą bowiem tworzyć mylne wyobrażenie, że wszyscy pod skórą jesteśmy tacy sami.
Zespół VISUAL stworzył już wirtualne modele 3D mózgu, serca, płuc i wątroby. – Robimy po kilkaset fotografii, na których wszystkie fragmenty danego narządu są widoczne pod różnymi kątami i z różnych perspektyw. Zdjęcia muszą być dobrej jakości i obejmować wszystkie obszary, tak aby możliwe było połączenie wspólnych punktów i zachowanie naturalnych odległości oraz proporcji – opisuje Oliwier Pioterek, student Wydziału Lekarskiego UMW. – Materiał fotograficzny przetwarzany jest następnie przez specjalne oprogramowanie informatyczne, co zapewnia wysoką jakość modeli.
Jednak jakość modeli 3D nie zależy tylko od technologii, ale także od jakości preparatów. – Idealnie byłoby korzystać ze świeżo spreparowanych narządów, które zachowują naturalny wygląd, ale są drogie i rzadko dostępne – zauważa Mazurek.
Modele 3D mogą być również drukowane i wykorzystywane w nauczaniu, jak na przykład na lekcjach anatomii dla licealistów, organizowanych przez studentów UMW. Jednak głównym zamierzeniem zespołu VISUAL jest, aby były one dostępne w formie wirtualnej, co pozwoli przyszłym medykom na naukę także poza murami prosektorium.
VISUAL, w składzie którego znajdują się Mateusz Mazurek, Oliwier Pioterek, Mateusz Drążyk, Michał Tulski z Wydziału Lekarskiego UMW oraz Jakub Jankiewicz z Politechniki Wrocławskiej, dąży do tego, aby ich wirtualna biblioteka stała się nowym standardem w nauczaniu anatomii. – Nasza biblioteka będzie bliska idealnemu standardowi preparatów anatomicznych i ułatwi naukę anatomii – przekonują.
Na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu trwa obecnie rekrutacja zarówno na studia stacjonarne jak i niestacjonarne.
Fot. Tomasz Modrzejewski/UMW
Na zdjęciu zespół VISUAL (od lewej): Michał Tulski, Jakub Jankiewicz, Mateusz Mazurek i Oliwier Pioterek

id, Źródło: UMW