Drastyczne propozycje Ministerstwa Zdrowia po aferze alko-tubek: koniec z promocją alkoholu?

Resort zdrowia zapowiada zmiany w trosce o zdrowie publiczne

Ministerstwo Zdrowia, w odpowiedzi na tzw. aferę alko-tubek, przygotowuje szereg poważnych zmian w prawie dotyczącym sprzedaży i promocji alkoholu. Jak zapowiedział wiceminister zdrowia Wojciech Konieczny, nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wprowadzi surowe ograniczenia zarówno w zakresie dostępności alkoholu, jak i jego reklamy.

– „Uważamy, że alkohol w Polsce jest zbyt tani, prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Finansów. Mówimy o cenie minimalnej lub podwyżce akcyzy – jedna z nich będzie wdrożona. Planujemy też ograniczenie dostępności fizycznej – zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw w godz. 22-6 i zmniejszenie liczby punktów sprzedaży” – zapowiedział Konieczny podczas połączonych obrad sejmowych Komisji Zdrowia i Komisji ds. Dzieci i Młodzieży.

Surowe ograniczenia w sprzedaży i promocji

Ministerstwo Zdrowia planuje wprowadzenie ograniczeń sprzedaży alkoholu na stacjach paliw w godzinach nocnych, od 22:00 do 6:00. Oprócz tego resort zamierza znacznie ograniczyć liczbę punktów sprzedaży alkoholu, przy przeciwdziałać rosnącym problemom ze spożyciem alkoholu w Polsce.

Kolejnym istotnym elementem nowelizacji jest całkowity zakaz promocji piwa oraz reklamy wszelkich alkoholi na wydzielonych stoiskach w sklepach. Planowane jest także zaostrzenie przepisów karnych za nielegalną promocję alkoholu. Kary pieniężne zostaną podniesione z obecnego zakresu 10-500 tys. zł do 20-750 tys. zł, a w najpoważniejszych przypadkach możliwe będzie także orzeczenie kary ograniczenia wolności.

Zmiany w sprzedaży alkoholu

Propozycja resortu nakłada na sprzedawców obowiązek legitymowania osób, co do których wieku mają wątpliwości, co w praktyce zmusi ich do częstszego sprawdzania dowodów tożsamości. Obecnie sprzedawca ma jedynie taką możliwość, co zdaniem resortu zdrowia jest niewystarczające do ograniczenia sprzedaży alkoholu nieletnim.

Jednoznacznie zakazana ma zostać również sprzedaż alkoholu przez internet.

Żadnego alkoholu w formie żelków i musów

Po tzw. aferze alko-tubek, resort zdrowia zapowiada całkowite wycofanie z obrotu alkoholu w formach innych niż płynne, takich jak żelki, musy czy kryształki. Chce w ten sposób wyprzedzić kreatywność producentów i chronić młodszych konsumentów przed nieświadomym spożyciem alkoholu w atrakcyjnych dla nich formach. Dodatkowo uregulowane zostaną opakowania alkoholu – te o pojemności do 300 ml (inaczej niż w propozycji resortu rolnictwa - 200 ml) będą mogły być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu, aby zmniejszyć ich dostępność i atrakcyjność.

– „Nasza propozycja jest bardzo dużym krokiem do ograniczenia możliwości sprzedaży alkoholu w sposób wysoce nieetyczny” – podkreślił Konieczny.

Zmiany obejmą także wygląd i treść informacji na opakowaniach alkoholu – nie będą one mogły wprowadzać konsumentów w błąd ani sugerować, że produkt jest czymś innym, niż w rzeczywistości.

Plany Ministerstwa Zdrowia to odpowiedź na rosnące problemy ze spożywaniem alkoholu w Polsce, w tym wśród młodzieży. 

id