Studenci medycyny będą uczyć się pracy ze sztuczną inteligencją
Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu wprowadza nowy przedmiot dla przyszłych lekarzy
Nowy przedmiot „metodologia badań naukowych” od nowego roku akademickiego wejdzie do programu zajęć studentów kierunku lekarskiego na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu.
Jak wyjaśnia dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW, dziekan Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu (UMW), program studiów jest stale uaktualniany. – Każdego roku dokonujemy precyzyjnego opisu sylwetki absolwenta, identyfikując nowe, niezbędne kompetencje oraz zakres wiedzy, jaki wynika z potrzeb systemu ochrony zdrowia. Bardzo ważne są dla nas opinie i sugestie interesariuszy zewnętrznych i w tym przypadku nikt nie ma wątpliwości, że przygotowanie zawodowe przyszłego lekarza, poza szeroką wiedzą niezbędną do pracy klinicznej, musi obejmować także umiejętność pracy naukowej - tłumaczy.
Przedmiot „metodologia badań naukowych” wejdzie do programu III roku studiów. Przekazywane treści obejmą m.in. zagadnienia dotyczące możliwości zastosowania sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego, jako ugruntowanych metod analiz i wparcia procesu naukowego. Uzyskana wiedza pozwoli na dużo lepsze wykorzystanie potencjału zajęć klinicznych, podczas których omawiane są wyniki najważniejszych badań w wybranych dyscyplinach.
Dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW podkreśla, że wszystkie wytyczne oparte są na dowodach pochodzących z badań naukowych i badań klinicznych. – To dzięki nim tworzymy nowe leki, opracowujemy nowoczesne strategie terapeutyczne – mówi.
Jak dodaje, nowy przedmiot to również wyjście naprzeciw aktywnym studentom, na przykład działającym w kołach, którzy chcą zajmować się nauką czy działalnością badawczą i już mają spore osiągnięcia. – Mamy bogate zaplecze i wielu doświadczonych specjalistów. To idealne środowisko, aby prowadzić aktywność naukową. Trudno więc się dziwić, że sami studenci zwracali uwagę na chęć rozwoju w tym zakresie – twierdzi.
Aktualnie trwają prace nad nową wersją strategii uczelni, która będzie lepiej odpowiada na wyzwania współczesności. Jednym z priorytetów będzie wsparcie rozwoju naukowego młodych ludzi.
– Badania naukowe w medycynie to tak naprawdę synonim innowacji, to ścieżka, która prowadzi do odkryć i postępu. Lekarze, którzy rozumieją te zasady, mogą lepiej wykorzystać swój potencjał i sprawniej uczestniczyć w takich procesach. Zrozumienie metodologii badań naukowych, biegłość w ich przygotowaniu i prowadzeniu, może otworzyć możliwości kariery w badaniach medycznych już na studiach – tłumaczy dr hab. Robert Zymliński, prof. UMW.
Podczas zajęć studenci będą uczyć się krytycznego myślenia oraz analizy literatury medycznej, co pozwoli im oceniać rzetelność i jakość przekazywanych informacji. Poznają obowiązujące regulacje, metody wsparcia naukowców oraz zasady aplikowania o granty.