Ile gabinetów korzysta z AI?
Właściciele gabientów otwarci na wdrożenie rozwiązań sztucznej inteligencji
Czy w placówkach medycznych korzystają z narzędzi AI? Czy wciąż odkładają ten temat? Jak pokazuje najnowsze badanie „Wykorzystanie narzędzi AI w placówkach medycznych” zrealizowane we wrześniu i październiku 2025 r. na zlecenie firmy Docplanner (ZnanyLekarz), jedynie 9% spośród badanych menedżerów zaimplementowało już rozwiązania bazujące na AI w swoich miejscach pracy. Placówki, które to zrobiły, nie mają wątpliwości, że było warto. Ponadto planują dalsze inwestycje w sztuczną inteligencję.
Większość na razie się przygląda
Większość ankietowanych menedżerów placówek podkreśla, że na obecnym etapie jeszcze nie podjęli decyzji o wdrożeniu rozwiązań bazujących na AI, choć przyglądają się nowym możliwościom i poszukują wiedzy na temat dostępnych rozwiązań. Wśród najczęstszych przyczyn zwlekania z decyzją o wdrożeniu AI wymieniane są brak takiej potrzeby, brak wiedzy oraz brak czasu, żeby się tym zająć.
Jednocześnie aż 4 na 10 placówek (40%), które jeszcze nie korzystają z AI, planuje zapoznać się z takimi możliwościami w najbliższym czasie, a zaledwie 8% ankietowanych menedżerów jest przekonana, że w najbliższym czasie zdecydowanie nie wdroży AI.
Jak się pracuje z AI?
Placówki, które już korzystają ze sztucznej inteligencji, najczęściej wykorzystują rozwiązania bazujące na niej do zbierania wstępnego wywiadu medycznego od pacjenta przed wizytą oraz do wsparcia specjalistów w tworzeniu dokumentacji medycznej. Niektóre placówki podkreślają wykorzystanie AI do umawiania i potwierdzania wizyt (telepotwierdzenia) automatyzacji wewnętrznych procesów oraz w diagnostyce.
91% placówek, której już korzystają z AI, planuje dalsze inwestycje w rozwój nowych technologii. Zdecydowana większość badanych menedżerów zauważa pozytywny wpływ wdrożonych rozwiązań na satysfakcję lekarzy i specjalistów oraz pozytywne opinie ze strony pacjentów.
Opinie lekarzy i pacjentów
Ponad 90% lekarzy uważa, że wdrożenie AI w placówce pozytywnie wpłynęło na ich codzienną pracę. Lekarze najbardziej doceniają jej wsparcie w prowadzeniu dokumentacji medycznej oraz poprawę jakości prowadzonej dokumentacji.
Pozytywnie oceniane są także odciążenie w pracy administracyjnej, m.in. brak konieczności notowania, krótszy czas wizyty, łatwiejsze przygotowanie do wizyty oraz poprawa kontaktu z pacjentem.
Placówki korzystające z AI, mimo początkowych obaw, nie doświadczają negatywnych komentarzy ze strony chorych. Opinie pacjentów są pozytywne lub neutralne.
Jednocześnie ankietowani menedżerowie placówek niemal jednogłośnie przyznają, że działania, które mogłyby przyspieszyć implementację AI w opiece medycznej, to edukacja pacjentów oraz jasne wytyczne administracyjno-prawne.