Słowa kluczowe
Uczyć skutecznie i nowocześnie
Agnieszka Szumska-Olczak
O edukacji najwięcej wiedzą, a w każdym razie powinni wiedzieć, pedagodzy. Oni właśnie, opierając się na licznych badaniach, które wykazały, że interaktywne formy nauczania opisywane jako model „zobacz, dotknij, przetestuj” umożliwiają przyswojenie od 40% do nawet 80% więcej informacji niż podczas lekcji prowadzonych w sposób tradycyjny polegający na słuchaniu i notowaniu, zalecają i wdrażają radykalne zmiany w systemie. Nowoczesne metody nauczania angażują nawet rozszerzoną rzeczywistość bądź gry edukacyjne, przy okazji obalając mit mówiący o tym, że są to narzędzia utrudniające lub wręcz uniemożliwiające utrzymanie uwagi dzieci. Wszystko zależy od proporcji i perfekcyjnego przygotowania nauczycieli. Na tej drodze edukacji, w wąskim obszarze zdrowia, pierwsze kroki stawiają młodzi lekarze. W gabinetach brakuje czasu na rzetelną i spokojną rozmowę z pacjentem, próbują więc przenieść te działania do internetu i wykorzystywać niestandardowe narzędzia. Rozmówcy red. Iwony Dudzik, przedstawieni w reportażu „Lekarzu, wybij się na lidera w mediach społecznościowych”, podkreślają, że różne formaty na popularnych platformach społecznościowych dają im szansę na podniesienie poziomu społecznej wiedzy o zdrowiu, jakiej nigdy wcześniej nie mieli. Instagram albo TikTok zapewniają dotarcie do niemal nieograniczonej liczby odbiorców. Co więcej, w swoich działaniach widzą, i trudno się z nimi nie zgodzić, misję stawiania tamy i oporu szerokiej grupie nieprofesjonalnych edukatorów, którzy wykorzystują rynkową lukę. Osoby te uzurpują sobie prawo do doradzania innym w kwestiach zdrowia, niekoniecznie działając dla ich dobra. Za to zupełnie skutecznie realizują własne cele finansowe.
O słuszności nieustannej i szerokiej edukacji pacjentów przekonuje nas niekwestionowany autorytet na tym polu, prof. Jacek Wysocki. Zachęca do tego wysiłku w przeddzień wyzwania, jakim jest realizacja startującego w czerwcu programu szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego. Cel programu, określony w dokumencie Narodowa Strategia Onkologiczna, to zaszczepienie 60% populacji nastolatków do 2028 r. Można, jak podkreśla prof. Wysocki, ten cel osiągnąć w ciągu 2-3 lat, ale tylko w wyniku systematycznej promocji szczepień, rzetelnej edukacji i zaangażowania. Zatem najbliższe wakacje nie powinny być wolne od nauczania, także w social mediach. A w przerwach od wytężonej pracy życzę niezapomnianych wrażeń, kształcących oczywiście.
Zdjęcie: archiwum prywatne