W powiększeniu

Lekarzu, wybij się na lidera w mediach społecznościowych

Iwona Dudzik

Komunikacja lekarza z pacjentami przenosi się z zacisza gabinetów do internetu. W tej przestrzeni medyk może zdziałać znacznie więcej w edukacji zdrowotnej niż kiedykolwiek wcześniej. Ma możliwość dotrzeć ze swoim przekazem do nieprzebranych, wciąż rosnących mas pacjentów. Czy z tej możliwości skorzysta?

Popularność to efekt pracy

Młodzi lekarze nakręcili film o działaniu i wpływie na ludzki organizm zawartych w marihuanie kannabinoidów i opublikowali go na kanale YouTube (YT). Film obejrzało 1,7 mln widzów. Jego autorzy – lek. Mikołaj Kolasiński i lek. Marcin Czekała − cieszyli się z sukcesu, na który pracowali przez ostatnie sześć lat, gromadząc sukcesywnie fanów. Potwierdzały go tysiące komentarzy od widzów, wśród których byli nawet nauczyciele biologii. Pisali oni, że film ma tak wysoką wartość edukacyjną, że puszczają go uczniom na lekcjach.

Autorzy filmu wspólnie prowadzą youtubowy kanał Najprościej Mówiąc. Duet zajmuje drugie miejsce w rankingu top influencerów medycznych w 2022 r. w kategorii „YouTube”.

Ranking ten – pierwszy taki w Polsce − traktuje o edukacji zdrowotnej Polaków w mediach społecznościowych. Opracowała go i opublikowała agencja WellComm w kwietniu 2023 r.

Z opracowania wynika, że polscy lekarze stoją przed ogromną szansą wykorzystania potężnego narzędzia edukacyjnego, jakim są media społecznościowe. Ale – jak ostrzegają autorzy raportu – łatwo mogą ją zaprzepaścić. Przykładów medyków angażujących się w tę formę komunikacji jest wciąż niewiele. W skali YT, Instagrama (IG) czy TikToka lekarze stanowią wręcz promil. – Warto to zmienić, by o zdrowiu w internecie wypowiadały się nie tylko samozwańcze autorytety, ale profesjonaliści medyczni – mówi dr hab. n. med. Mateusz Jankowski, prof. Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, główny autor raportu.

Uczyć, bawiąc

Lekarza rodzinnego Michała Domaszewskiego łącznie na Facebooku (FB), IG, YT i TikToku obserwuje ponad 200 tys. osób. Daje to każdego miesiąca od kilku do kilkunastu milionów wyświetleń na tych platformach.

Lekarz od kilku lat publikuje filmy, na których w lekkiej, zabawnej formie pokazuje częste problemy zdrowotne rodaków: błędy przy mierzeniu ciśnienia, jak leczyć COVID-19 w domu, dlaczego kaszel nie ustępuje. Nakręcił też film o bzdurach medycznych i jak wkurzyć lekarza. Nie unika tematów, o które pacjenci rzadko mają odwagę wprost zapytać medyka: jak mieć dobrą erekcję albo jak leczyć kaca.

Doktor nie zapomina o krótszych wersjach swoich filmów, zgodnie z trendem, który króluje obecnie w mediach społecznościowych: rolkach, shortach i TikTokach.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Popularność to efekt pracy

Młodzi lekarze nakręcili film o działaniu i wpływie na ludzki organizm zawartych w marihuanie kannabinoidów i opublikowali go na kanale YouTube (YT). Film obejrzało 1,7 [...]

Korzyści dla lekarza

Lekarze z Najprościej Mówiąc zapewniają, że publikując filmy o różnych problemach zdrowotnych, widzą namacalne efekty swojej pracy w życiu swoich odbiorców. – Kiedy nasz [...]

Widzowie wytykają błędy

A jaka jest druga strona medalu? Czy bycie w mediach społecznościowych ma też złe strony?

Nie ma odwrotu

Zdaniem Michała Domaszewskiego, od aktywności w mediach społecznościowych nie ma odwrotu. Nieobecni w social mediach będą powoli znikać pacjentom z zasięgu wzroku. – Kiedy pacjent [...]

Jak zacząć?

Zdaniem doktora Domaszewskiego, rozpoczęcie działalności edukacyjnej nie jest trudne. – Każdy lekarz ma swojego konika, a ludzie lubią poznawać ciekawostki medyczne. Można, [...]

Mały twórca może więcej

− Nie musimy mieć sto tysięcy obserwatorów, aby nasza praca miała sens – przekonuje prof. Jankowski. – Wręcz przeciwnie – dodaje. [...]

Utracony monopol

Badacze mediów społecznościowych są zgodni, że formaty na popularnych platformach społecznościowych dają medykom szansę na podniesienie poziomu społecznej wiedzy o zdrowiu, jakiej [...]

Do góry