ŚWIĄTECZNA DARMOWA DOSTAWA od 20 grudnia do 8 stycznia! Zamówienia złożone w tym okresie wyślemy od 2 stycznia 2025. Sprawdź >
Słowo wstępne
Słowo wstępne
prof. dr hab. n. med. Dariusz Moczulski
Szanowni Państwo!
Bycie lekarzem polega na poszukiwaniu wiedzy, czyli prawdy, w celu jak najlepszej pomocy naszym pacjentom. Z jednej strony mamy własne doświadczenie, na którym opieramy nasze działania, lecz z drugiej musimy korzystać z wiedzy i praktyki innych. Korzystamy z doświadczeń innych osób w kwestiach nowych, w których nie wyrobiliśmy sobie jeszcze własnego osądu. Korzystamy z doświadczeń w kwestiach, które wymagają przeprowadzenia badań klinicznych i analizy dużej liczby danych epidemiologicznych. W takich przypadkach własne doświadczenie to za mało, aby wybrać najlepszy sposób zapobiegania, diagnozowania czy leczenia danego schorzenia. Gdy szukamy wiedzy na zewnątrz, musimy pamiętać, że może ona zawierać pewną domieszkę reklamy, której celem jest przekonanie nas do danego postępowania. Reklama jest formą manipulacji, która nie zawsze stawia na pierwszym miejscu dobro chorego. W interesie naszych pacjentów powinniśmy się bronić przed taką manipulacją. Reklama jest zwykle spójna, przejrzysta i nie budzi żadnych wątpliwości. Obrona przed nią jest trudniejsza, ponieważ wymaga od nas dodatkowego wysiłku. Jeżeli osoby wokół nas podobnie jak my ulegają reklamie, to mamy nawet przyjemne uczucie, że należymy do większości, a ta nie może się mylić. Mogą nas wtedy zacząć drażnić osoby wyrażające swoje wątpliwości, które zakłócają nam nasze poczucie komfortu.
Co należy więc zrobić, żeby nie ulec manipulacji? Tutaj niestety jest potrzebny dodatkowy wysiłek. Trzeba szukać wiedzy samemu z kilku źródeł. Trzeba zwracać uwagę na każdą niespójność lub przemilczenie. Trzeba dzielić się swoją wiedzą z innymi, również z tymi, którzy oceniają dane zagadnienie w sposób odmienny od naszego. Jeżeli będziemy biernie czekać, aż wiedza zostanie przed nami położona, to z dużym prawdopodobieństwem będzie zawierała dużą domieszkę reklamy. Jeżeli sami nie będziemy szukać informacji, to realny stanie się wtedy aforyzm pochodzący z języka niemieckiego, że im mniej wiemy, tym łatwiej uwierzymy w każde byle co.
Tematem obecnego numeru „Medycyny po Dyplomie” są bóle głowy. Jest to jedna z częściej zgłaszanych dolegliwości przez naszych pacjentów. Warto więc usystematyzować swoją wiedzę na ten temat.