Rola wzrokowych potencjałów wywołanych w diagnostyce u dzieci
lek. Marta Michalczuk1
dr n. med. Beata Urban1,2
lek. Grzegorz Michalczuk3
lek. Marek Grenda4
prof. dr hab. n. med. Alina Bakunowicz-Łazarczyk1,2
U dzieci ocena wzrokowych potencjałów wywołanych wymaga uwzględnienia norm wiekowych, poszukiwania asymetrii międzyocznej, a przede wszystkim powtarzania badania w celu wykluczenia zafałszowanego wyniku świadczącego o patologii.
Definicja wzrokowych potencjałów wywołanych (VEP – visual evoked potentials) w standardach International Society for Clinical Electrophysiology of Vision) ISCEV obejmuje wywołaną bodźcem wzrokowym odpowiedź elektryczną uzyskaną z kory wzorkowej.1 Pobudzenie kory wzrokowej uzyskuje się przez aktywację bodźcem centralnego pola widzenia, stąd prawidłowa odpowiedź z kory wzrokowej zależy od prawidłowej funkcji zarówno regionu plamkowego siatkówki, nerwu wzrokowego, promienistości wzrokowej, samej kory wzrokowej, jak i wzajemnego zintegrowania tych odpowiedzi. Ze względu na rodzaj bodźca użytego do badania wzrokowe potencjały możemy podzielić na wywołane wzorcem i wywołane błyskiem. Badaniem pierwszego wyboru w przypadku konieczności poszerzenia diagnostyki o ocenę funkcji drogi wzrokowej są potencjały wywołane wzorcem. Wzrokowe potencjały wywołane wzorcem mają większą wartość diagnostyczną w porównaniu ze wzrokowymi potencjałami wywołanymi błyskiem, ze względu na większą wiarygodność badania, na którą składa się mniejsze zróżnicowanie odpowiedzi co do kształtu i latencji fal. W przypadku niskiej ostrości wzroku lub braku współpracy pacjenta, niezbędnej podczas badania, obiektywna ocena funkcji drogi wzrokowej wymaga jednak posiłkowania się wzrokowymi potencjałami wywołanymi błyskiem.
Ocena wzrokowych potencjałów wywołanych jest różna u dzieci i u osób dorosłych.2 Uzyskanie wiarygodnego wyniku jest limitowane współpracą pacjenta, której uzyskanie bywa niemożliwe podczas badania małego dziecka.1 Co więcej, parametry fal wzrokowych potencjałów wywołanych zmieniają się w czasie.2 Proces dojrzewania odpowiedzi elektrofizjologicznej związany jest bowiem z rozwojem kory wzrokowej.3,4 Stąd w przypadku analizy wzrokowych potencjałów wywołanych u dzieci ważne jest odniesienie się do norm wiekowych, szukanie asymetrii międzyocznej oraz powtarzanie badania w celu wykluczenia zafałszowanego wyniku świadczącego o patologii.
Wzrokowe potencjały wywołane znalazły zastosowanie diagnostyczne u dzieci w przypadku konieczności oceny funkcji nerwu wzrokowego oraz zróżnicowania nerwowych i siatkówkowych przyczyn pogorszenia lub utraty widzenia, zaburzeń czynnościowych, a tak...
Zapalenie nerwu wzrokowego
Zapalenie nerwu wzrokowego u dzieci w wielu aspektach różni się od zapalenia tego nerwu u dorosłych (tab. 1).5,11,12 U dzieci można wyróżnić nieco inne wiodące przyczyny zapalenia, częściej dochodzi do obuocznego zajęcia nerwu wzrokowego, w badani...