TRWA BLACK WEEK! Publikacje i multimedia do 60% taniej i darmowa dostawa od 400 zł! Sprawdź >
Zarządzanie
Zarządzanie praktyką okulistyczną – współczesne wyzwania
dr n. ekonom. Joanna Jończyk
- W artykule nakreślono kluczowe wyzwania w zarządzaniu współczesnym gabinetem okulistycznym ze wskazaniem sposobów radzenia sobie z istniejącymi dylematami przy wykorzystaniu kompetencji menedżerskich
Współczesna praktyka okulistyczna – podobnie jak inne z sektora medycznego – mierzy się z licznymi dylematami i wyzwaniami. Należą do nich przede wszystkim:
- starzenie się społeczeństwa
- rosnąca liczba patologii układowych z objawami okulistycznymi
- nowe, rewolucyjne metody leczenia, które jednocześnie zależą od terminowego monitorowania i diagnozy oraz finansów
- wszechobecne technologie komunikacyjne
- brak strategii rozwoju praktyk
- nieporozumienia co do kierunku działań
- problemy w relacjach na linii lekarz–pacjent bądź między personelem i/lub personelem a kierownictwem
- rozczarowani i niezaangażowani pracownicy
- słaba współpraca zespołowa
- niewłaściwe zachowania w miejscu pracy.
Powyższe kwestie stają się przeszkodami na drodze do osiągnięcia sukcesu każdej praktyki okulistycznej, powinny zatem zostać rozwiązane w celu efektywnego zarządzania usługami obejmującymi elementy zarówno medyczne, jak i biznesowe.
Role i kompetencje menedżera w opiece zdrowotnej
Zarządzanie polega na świadomym zapewnieniu organizacjom takich warunków, aby działały zgodnie ze swoimi założeniami, czyli realizowały misje, osiągały cele i zachowywały nieodzowny poziom spójności umożliwiający im przetrwanie. Innymi słowy: zarządzanie jest swoistą siłą integrującą działania prowadzone w organizacji, a nawet koniecznością, by osiągnąć konkurencyjny sukces. Osobą odpowiedzialną za zarządzanie jest menedżer, zwany potocznie szefem, kierownikiem bądź dyrektorem. Warto podkreślić, że w języku angielskim termin „manage” oznacza dosłownie ‘zarządzać, administrować, kierować’. Funkcję tę może pełnić zarówno pracownik zatrudniony na stanowisku kierowniczym, jak i właściciel firmy bezpośrednio zaangażowany w zarządzanie. Przegląd wybranych z literatury przedmiotu definicji zaprezentowano w tabeli 1.
W historycznym ujęciu definicja menedżera ograniczała się jedynie do funkcji kontrolnej dotyczącej nadzorowania działań poszczególnych osób. Współcześnie odbiega ona od dawnych założeń, menedżer bowiem jest już odpowiedzialny za pracowników i szeroko pojęte systemy lub określone funkcje, jest osobą, która wyznacza cele, planuje i organizuje działania, motywuje zasoby pracy oraz kontroluje ogólne procedury. Pełnione przez niego funkcje w organizacji są uzależnione od posiadanych kompetencji lub indywidualnego stylu postępowania. Mają one charakter przede wszystkim interpersonalny, informacyjny i decyzyjny (tab. 2).