Per aspera ad astra

Nowa klasyfikacja, stare problemy: miejsce cyfrowego uzależnienia w ICD-11

dr n. med. Anna Szczegielniak1,3
mgr Aleksandra Skiba1
lek. Justyna Sobolewska-Nowak2
dr n. med. Maria Filip2,3

1Zakład Psychoprofilaktyki, Katedra Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny

2Klinika Psychiatrii Dorosłych, Uniwersytet Medyczny w Łodzi

3Sekcja Kształcenia Specjalizacyjnego, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne

Adres do korespondencji:

dr n. med. Anna Szczegielniak

Zakład Psychoprofilaktyki

Katedra Psychiatrii

Śląski Uniwersytet Medyczny

ul. Pyskowicka 49

42-612 Tarnowskie Góry

e-mail: anna.szczegielniak@sum.edu.pl

  • Zmieniająca się rzeczywistość cyfrowa i jej wpływ na zdrowie psychiczne
  • Uzależnienie od nowych technologii – jak to zjawisko ujęto w ICD-11
  • Czy systemy klasyfikacji chorób odzwierciedlają zmiany zachodzące w realnym świecie

Klasyfikacje chorób i zaburzeń psychicznych stosowane w psychiatrii

Identyfikacja zespołu objawów spełniającego ściśle określone kryteria pozwala na postawienie rozpoznania klinicznego, a co za tym idzie – włączenie właściwego leczenia i podjęcie działań związanych z prewencją wtórną. Precyzyjne sformułowanie kryteriów diagnostycznych ma również, w szerszej perspektywie, istotne znaczenie dla badań nad etiologią, epidemiologią, czynnikami ryzyka, profilaktyką i terapią danego zaburzenia, co przekłada się na zmniejszenie zachorowalności i śmiertelności w populacji. Postawienie diagnozy oznacza uwzględnienie danej jednostki klinicznej w polityce zdrowotnej kraju i decyzjach związanych z finansowaniem określonych usług zdrowotnych. Systemy umożliwiające klasyfikację istniejących schorzeń mają pomagać nie tylko w dostarczaniu podstawowych danych statystycznych, stawianiu prawidłowych diagnoz i przewidywaniu przebiegu określonych jednostek chorobowych. Ułatwiają również wymianę doświadczeń klinicznych między specjalistami.

Klasyfikacje chorób, których źródeł należy doszukiwać się w XIX w., początkowo koncentrowały się na problemach związanych z zachorowalnością czy śmiertelnością i miały charakter państwowy, opierając się na doświadczeniach klinicznych i tradycjach naukowych poszczególnych krajów. Długotrwały proces międzynarodowego ujednolicania kryteriów rozpoznawania różnych chorób sprawił, że znaczenie i wykorzystanie systemów ich klasyfikacji na całym świecie wzrosło. Wielu badaczy wskazywało co prawda na sztuczność przyjmowanych arbitralnie założeń klasyfikacyjnych z klinicznego punktu widzenia, ale zarazem podkreślało konieczność stosowania pewnych uproszczeń chociażby do celów dydaktycznych i statystycznych. Ryzyko, że będą one zbyt daleko idące, wynikało m.in. z nieznajomości etiologii niektórych chorób oraz z tego, że wiele schorzeń o odmiennej patogenezie cechuje się podobną symptomatologią.

Opisane procesy nie ominęły również psychiatrii – w kolejnych dekadach podejmowano działania zmierzające do poprawy jakości systemów klasyfikacyjnych chorób i zaburzeń psychicznych, przede wszystkim poprzez stosowanie podejścia wieloosiowego i wprowadzenie szczegółowych kryteriów diagnostycznych. Ich powstawanie wiązało się z licznymi kontrowersjami podczas prac zespołów eksperckich na całym świecie. Unifikacja wymaga bowiem wyboru najbardziej charakterystycznych cech danego zaburzenia, z uwzględnieniem pewnych wpływów kulturowych na jego obraz i przebieg.

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Klasyfikacje chorób i zaburzeń psychicznych stosowane w psychiatrii

Identyfikacja zespołu objawów spełniającego ściśle określone kryteria pozwala na postawienie rozpoznania klinicznego, a co za tym idzie – włączenie właściwego leczenia [...]

Cyfrowe przemiany we współczesnym świecie, ich wpływ na zdrowie psychiczne i miejsce w klasyfikacjach

W ostatnich latach szczególną uwagę zarówno praktyków, jak i badaczy przykuwa problem szkodliwego wpływu nowych technologii na zdrowie psychiczne. Cyfrowe przemiany [...]
Do góry