BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Temat numeru
Lekooporność zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży – czy istnieje takie pojęcie?
dr n. med. Aleksandra Lewandowska
- Zaburzenia psychiczne oporne na leczenie farmakologiczne – istotne obciążenie dla zdrowia publicznego
- Odmienności farmakokinetyczne i farmakodynamiczne stwierdzane w trakcie stosowania leków psychotropowych u dzieci i młodzieży
- Perspektywy terapii depresji lekoopornej u małoletnich pacjentów
Lekooporność u dzieci i młodzieży a układ monooksygenazy P450
Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży oporne na leczenie farmakologiczne stanowią znaczące obciążenie dla zdrowia publicznego. Jest to istotne tym bardziej, że wielu pacjentów z takimi zaburzeniami jest hospitalizowanych na oddziałach psychiatrii dzieci i młodzieży. Klinicyści potrzebują zatem uzupełniających badań, które przyczyniłyby się do optymalizacji leczenia, zwiększenia prawdopodobieństwa jego skuteczności klinicznej oraz zminimalizowania ewentualnych działań niepożądanych, z możliwością poprawy przestrzegania zasad leczenia i prognozowania długoterminowych wyników1.
Decyzje dotyczące leczenia dzieci i młodzieży z opornymi zaburzeniami psychicznymi są na ogół trudne i podejmując je, trzeba pamiętać o odmiennościach farmakokinetycznych oraz farmakodynamicznych występujących w przypadku stosowania leków psychotropowych u małoletnich pacjentów. Większość tych leków działa poprzez wpływ na układy neuroprzekaźników (dopaminergiczny, noradrenergiczny, serotoninergiczny, glutaminergiczny, GABA-ergiczny). Należy jednak wziąć pod uwagę, że podczas rozwoju obserwuje się zmiany zwłaszcza w odniesieniu do receptorów. Szczyt gęstości dla większości receptorów jest osiągany w wieku 3-6 lat, a następnie stopniowo spada, aby ustabilizować się w okresie późnej adolescencji na poziomie takim jak u dorosłych2.
Wpływ tych zmian rozwojowych na skuteczność i bezpieczeństwo leków psychotropowych wciąż nie został w pełni poznany. Niemniej stwierdzane w tym zakresie różnice pomiędzy dziećmi a osobami dorosłymi sugerują obecność istotnych zależności. Można tu podać wiele przykładów. Najczęściej wymienianym jest potwierdzony brak skuteczności trójpierścieniowych leków przeciwdepresyjnych w depresji u dzieci. Innym jest częstsze występowanie metabolicznych działań niepożądanych neuroleptyków atypowych w populacji dzieci i młodzieży3. Podobnie zwiększenie częstości występowania myśli samobójczych po lekach z grupy selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI – selective serotonin reuptake inhibitor) opisywano u dzieci, młodzieży i młodych dorosłych, nie obserwowano go zaś w odniesieniu do osób w wieku średnim i podeszłym4. Działanie euforyzujące leków psychostymulujących stwierdzane niekiedy u dorosłych nie jest obserwowane u dzieci, natomiast skuteczność i tolerancja tych leków są gorsze u pacjentów w wieku przedszkolnym lub szkolnym2.