BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Zarządzanie praktyką
Jak przejść od marzenia do celu? – psychologia zmiany
Mariusz Oboda
Aleksandra Brońska-Jankowska
Jak często zdarzało ci się robić postanowienia, których nie udało się zrealizować? Konia z rzędem temu, kto nigdy w ekstazie sylwestrowej nocy nie rzucał palenia, nie przechodził na dietę, nie zmieniał pracy lub nie zaczynał biegać. Zwykle po kilku dniach czy tygodniach solennych obietnic nasz zapał powoli spada: odpuszczamy jeden trening, później drugi, trzeci właściwie nie ma sensu bez pierwszych dwóch i… zostajemy dokładnie w tym samym miejscu, w którym byliśmy rok wcześniej. Marzenia pozostają marzeniami, a kolejne niepowodzenia utwierdzają nas w przekonaniu, że tak już musi pozostać. W niniejszym artykule chcemy pokazać, że wcale nie musi tak być. Wykorzystując proste narzędzia psychologiczne i coachingowe, możemy stworzyć spójny, kompleksowy, a przede wszystkim skuteczny plan wprowadzenia zmiany. Oczywiście jest on jedynie narzędziem wspierającym proces – powodzenie całej operacji zależy przede wszystkim od naszej determinacji i konsekwencji w jego realizacji.
Przyjrzymy się dwóm koncepcjom z powodzeniem wykorzystywanym w zarządzaniu i biznesie. Na podstawowym poziomie mogą być stosowane właściwie przez każdego – zarówno w kontekście ustanawiania celów indywidualnych, jak i prowadzenia zespołu. Choć oczywiście nie zastąpią pracy z profesjonalistą, mogą pomóc w nadaniu kierunku podejmowanym działaniom, skłonić do refleksji nad wartościami i obszarami, które są dla nas istotne. Dzisiaj omówimy model GROW oraz sposób definiowania celów – SMART.
Od celu do działania
Model GROW powstał w latach 80. XX wieku i z niesłabnącą popularnością jest stosowany przez profesjonalnych trenerów i coachów. Prostota, klarowność oraz uporządkowanie to cechy, które sprawiają, że zastosowanie tego narzędzia pozwala na sprecyzowanie celu, zbudowanie motywacji i stworzenie planu realizacji. Proces planowania zmiany przebiega w tym modelu w czterech, następujących po sobie, krokach:
- goal – cel,
- reality – rzeczywistość,
- options – opcje/możliwości,
- will – wybór/plan działania.
Przyjrzyjmy się im bliżej. Dla zobrazowania procesu weźmy na warsztat przykład Agaty – młodej lekarki, która pracuje w dobrze prosperującej praktyce od półtora roku. Na razie leczy głównie zachowawczo, jednak interesuje się endodoncją i w tym kierunku chciałaby się rozwijać. Niestety, właściciel praktyki, w której obecnie pracuje, jasno dał jej do zrozumienia, że potrzebuje do zespołu osoby do leczenia zachowawczego i nie planuje zatrudnienia kolejnego specjalisty endodonty.