Zarządzanie praktyką

Rekrutacja – naśladuj najlepszych i nie popełniaj błędów

Mariusz Oboda

Aleksandra Brońska-Jankowska

OBODA Group

Adres do korespondencji: Aleksandra Brońska-Jankowska, e-mail: aleksandrabronska@oboda.pl, tel. 666 036 115

W artykule autorzy zwrócili uwagę na podstawowe aspekty wpływające na sukces procesu rekrutacji. Odnieśli się do badań, w których oszacowano koszt nieudanej rekrutacji. Wskazali podstawowe zalecenia pozwalające uniknąć błędów.

Koszt nieudanej rekrutacji szacowany jest na 91 896 zł.[1] Tyle średnio tracisz, jeżeli po trzech miesiącach współpracy odejdzie z twojej firmy pracownik zarabiający 3500 zł netto miesięcznie. Jakie są najczęstsze powody nadmiernej rotacji pracowników? Według raportów Business Harvard Review 80 proc. rotacji pracowników uwarunkowane jest złymi decyzjami o zatrudnieniu, a oszt nieudanej rekrutacji szacowany jest na 91 896 zł.[1] Tyle średnio tracisz, jeżeli po trzech miesiącach współpracy odejdzie z twojej firmy pracownik zarabiający 3500 zł netto miesięcznie. Jakie są najczęstsze powody nadmiernej rotacji pracowników? Według raportów Business Harvard Review 80 proc. rotacji pracowników uwarunkowane jest złymi decyzjami o zatrudnieniu, a więc błędami na etapie rekrutacji.

Dane mogą wydawać się przytłaczające, ale każą zadać sobie pytanie: czy stać cię na to, by podejmować nietrafione decyzje rekrutacyjne, a w wyborze pracowników kierować się tzw. intuicją czy przeczuciami?

W tym artykule chcielibyśmy przedstawić 9 rad związanych z prowadzeniem procesu rekrutacji – od etapu stworzenia profilu kandydata po wdrażanie do pracy na nowym stanowisku. Świadomość pułapek czyhających na – nawet doświadczonych – rekruterów może ustrzec cię przed kosztownymi, nietrafionymi decyzjami.

Stały, dobrze współpracujący zespół sprzyja także budowaniu twojej marki jako pracodawcy – w dłuższej perspektywie wypracowanie opinii wiarygodnego, profesjonalnego pracodawcy sprawi, że najlepsi współpracownicy sami będą się do ciebie zgłaszać. A to spełnienie marzeń każdego pracodawcy.

Na co zatem warto zwrócić szczególną uwagę?

1. Najważniejszy etap to faza przygotowań

Masz świadomość, że musisz zatrudnić w swojej praktyce samodzielnie pracującą higienistkę. Co robisz? Najprawdopodobniej chcesz jak najszybciej opublikować ogłoszenie, więc podglądasz treść podobnych ofert w internecie, uzupełniasz je bądź delikatnie modyfikujesz. Jedno kliknięcie – ogłoszenie jest widoczne w portalu branżowym. Oddychasz z ulgą i czekasz na napływające przez kolejny tydzień ogłoszenia. Ostatecznie zatrudniasz higienistkę, ale po miesiącu masz wątpliwości, czy była to właściwa decyzja. Po trzech miesiącach wiesz już, że zatrudniona osoba nie spełnia twoich oczekiwań. Dlaczego?

Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

1. Najważniejszy etap to faza przygotowań

Masz świadomość, że musisz zatrudnić w swojej praktyce samodzielnie pracującą higienistkę. Co robisz? Najprawdopodobniej chcesz jak najszybciej opublikować ogłoszenie, więc podglądasz [...]

2. „NIE” dla sztampowych ogłoszeń

Wystarczy szybki przegląd ogłoszeń z branży stomatologicznej (i nie tylko), żeby móc z dużą dozą prawdopodobieństwa przewidzieć ich treść – zwłaszcza [...]

3. Korzystaj z niekonwencjonalnych kanałów komunikacji

To oczywiste, że informację o poszukiwaniu kandydata na dane stanowisko zamieścisz w portalu branżowym lub na specjalnie do tego przeznaczonej, oficjalnej [...]

4. Pracuj nad marką pracodawcy

Wciąż zdumiewa, jak często osoby prowadzące proces rekrutacji uważają, że ich kontakt z kandydatem kończy się w momencie wyjścia tego ostatniego [...]

5. Szczegół, konkret i pytania behawioralne

W czasie rozmowy kwalifikacyjnej często padają ogólnikowe stwierdzenia: zarówno ze strony kandydata, jak i ze strony potencjalnego pracodawcy. „Jestem koleżeński”, „Endo [...]

6. Nie daj się zwieść efektowi pierwszego wrażenia

Pierwsze wrażenie bywa ważną informacją, którą należy wziąć pod uwagę. Pamiętaj jednak, że to mechanizm ewolucyjny. W czasach, kiedy na każdym [...]

7. Włącz detektor toksycznych pracowników

Niestety jest tak – i potwierdzają to badania – że osoby toksyczne i nieuprzejme mają większy wpływ na pracę całej praktyki [...]

8. Komunikacja niewerbalna to twój sprzymierzeniec

Pamiętaj, że w przypadku niespójności między tym, co twój rozmówca mówi, a co wyraża jego mowa ciała i niewerbalne zachowanie, dobrze [...]

9. Nie bój się współpracy z firmami zewnętrznymi

Być może dla niektórych rekrutujących i menedżerów ten paragraf mógłby być punktem wyjścia. Otóż, to nie ty musisz być osobą, która [...]