Prawo
Poszkodowany pacjent kontra lekarz dentysta – studium przypadku
radca prawny Paweł Strzelec
- Błędne oszlifowanie zęba podstawą odpowiedzialności majątkowej lekarza dentysty
- Bezpłatne leczenie naprawcze jako środek ograniczania ryzyka sporu sądowego
- Dokumentacja medyczna – ważny dowód w sprawach sądowych
U podłoża spraw sądowych prowadzonych przeciwko lekarzom dentystom leżą większe lub mniejsze uszczerbki na zdrowiu pacjentów spowodowane brakiem staranności zawodowej medyków. Praktyka pokazuje, że w pewnej liczbie przypadków istnieje szansa na rezygnację przez poszkodowanego z roszczeń pieniężnych, jeśli stomatolog podejmie odpowiednie kroki ograniczające negatywne dla pacjenta skutki własnych zaniedbań. Jeden z przypadków, w którym także z powodu błędów mających miejsce po wystąpieniu szkody doszło do procesu sądowego, omówiono w niniejszym artykule.
Stan faktyczny
W 2006 r. pacjentka podjęła leczenie w prywatnym gabinecie stomatologicznym. W dniu 7 sierpnia 2006 r. zgłosiła się w celu założenia mostów oraz wyeliminowania pojawiających się stanów zapalnych. Dalsze wizyty miały miejsce w latach 2007, 2008 i 2009, potem w marcu i kwietniu 2010 r., a ostatnia odbyła się 19 lipca 2010 r. Podczas wizyty w dniu 9 stycznia 2008 r. pacjentka była konsultowana protetycznie przed przystąpieniem do wykonania dolnego mostu. Kolejne wizyty od lipca 2008 r. miały na celu przygotowanie zębów żuchwy do założenia mostu porcelanowego. Leczeniem objęto także ząb 37. Ząb ten nie był rozważany jako filar dolnego mostu, natomiast zakres jego leczenia był wystarczający, by nadać mu taką funkcję. Planowano wykonanie mostu od zęba 46 do 35, z dostawieniem brakującego zęba 36.
W dniu 22 marca 2010 r. jedna z dentystek zatrudnionych w omawianym gabinecie przystąpiła do szlifowania zębów pod most. Podczas tej samej wizyty wykonano również wyciski anatomiczne dla sporządzenia mostu obejmującego zęby 46-36. Podczas szlifowa...
Żądania finansowe pacjentki i stanowisko lekarza dentysty
Pacjentka pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. wezwała lekarza dentystę – właściciela gabinetu, do zapłaty 150 000 zł w terminie 7 dni od doręczenia pisma. Wezwany lekarz odmówił zapłaty, sam natomiast pismem z 26 stycznia 2011 r. wezwał powódkę do z...
Rozstrzygnięcie sądu I instancji
Sąd przyjął, że pacjentka upatrywała źródła swej szkody w błędach w leczeniu przygotowawczym do zabiegów i w samych zabiegach protetycznych, związanych głównie z zeszlifowaniem w dniu 22 marca 2010 r. zęba 37, który nie był przewidziany jako filar...
Odwołując się do wywołanej w sprawie opinii biegłego sąd zauważył, że porównanie działań medyka w odniesieniu do zeszlifowania zęba 37 z wzorcem ostrożnego postępowania prowadzi do wniosku, że działanie to było nieprawidłowe. Wykonująca zabieg den...