BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Dylematy social mediów: informacja czy już reklama?
Rzecznik odpowiedzialności zawodowej chce poznać opinie młodych lekarzy
Jak prezentować swoją działalność w social mediach, nie łamiąc zakazu reklamy? Z ogromnego zainteresowania, z jakim spotkały się pierwsze warsztaty z naczelnym rzecznikiem odpowiedzialności zawodowej lekarzy organizowane przez OIL w Warszawie wynika, że to pytanie zadaje sobie niemal każdy lekarz. Tuż po ukazaniu się w mediach społecznościowych informacji o szkoleniu „Granice reklamy lekarza w social mediach” zapisał się komplet chętnych i zabrakło miejsc.
– Dla młodych lekarzy gazety i telewizja to zamierzchła przeszłość. Liczą się social media, w których granice między informacją i reklamą są często trudne do określenia. Chcę wspólnie z młodymi lekarzami uporządkować wiedzę i zastanowić się, gdzie obecnie przebiega ta granica. Jakie formy przekazu młodzi lekarze uważają za niedopuszczalną reklamę, a które są już normą. Będziemy dyskutować, czy obecne przepisy przystają do zmieniających się czasów – mówi w rozmowie z podyplomie.pl lek. Grzegorz Wrona, naczelny rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy.
Przyznaje on, że sam jest pod wrażeniem zainteresowania młodych lekarzy tą tematyką.
Przypomnijmy, że zgodnie z artykułem 63 Kodeksu Etyki Lekarskiej, lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione. Ponadto lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.
– Będę zadawał pytanie, czy zapis KEL jest wciąż aktualny. Według mojej wiedzy młodzi lekarze go akceptują, choć stwarza on całą masę problemów interpretacyjnych – wyjaśnia lek. Grzegorz Wrona i dodaje, że także rzecznicy okręgowi mają taki problem.
Jak informuje rzecznik Wrona, dyskusja z lekarzami będzie miała bezpośredni wpływ na jego pracę. Aby rzecznik rozpoczął działania wyjaśniające w jakiejś sprawie, dane zachowanie musi wzbudzić jego wątpliwości. – Wrażliwość w kwestiach reklamy staram się kszałtować w oparciu o rozmowy ze środowiskiem lekarskim – mówi dr Wrona.
Spotkanie będzie miało formę warsztatów, podczas których zostaną ocenione konkretne przypadki.
Szkolenie „Granice reklamy lekarza w social mediach” odbędzie się 29 listopada w warszawskiej siedzibie OIL. Miejsc brak, ale można wpisać się na listę rezerwową.