BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Przychodnie pytają seniorów o koronawirusa
Nie każda starsza osoba potrafi skorzystać z teleporady
Akcję „Zadzwoń do seniora” zainicjowali lekarze-pracodawcy Porozumienia Zielonogórskiego w swoich przychodniach. Pomysł zrodził się na Pomorzu, rozwinął go Lubelski Związek Lekarzy Rodzinnych-Pracodawców, realizują także placówki na Warmii i Mazurach oraz na Mazowszu. – Porady udzielane przez lekarzy w formie teleporad dają możliwość zapewnienia opieki większej części pacjentów zgłaszających swoje potrzeby zdrowotne do naszych praktyk. Jednak nie każdy z nich będzie mógł samodzielnie się z nami skontaktować. Dlatego to my kontaktujemy się z nimi – wyjaśnia inicjator akcji w województwie lubelskim, prezes Lubelskiego Związku Lekarzy Rodzinnych-Pracodawców Tomasz Zieliński, wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego.
W ramach akcji „Zadzwoń do seniora” zaleca się, by pielęgniarki i położne POZ, obok swoich codziennych obowiązków, dzwoniły do pacjentów powyżej 75. roku życia i przeprowadzały wywiad. Związek opracował dokładny schemat takiego wywiadu. Podczas rozmowy telefonicznej senior pytany jest m.in. o samopoczucie, kontakt z osobą zakażoną koronawirusem lub podejrzewaną o zakażenie, osoby bliskie objęte kwarantanną, dolegliwości, stosowanie leków itp. Część pytań dotyczy spraw opiekuńczych: czy seniorowi ma kto robić zakupy, czy ktoś mu pomaga w codziennych czynnościach. Pacjentowi lub jego opiekunowi pracownik przychodni przekazuje zalecenia na czas epidemii (konieczność izolacji, wietrzenia mieszkania, zasady higieny, diety). Na podstawie takiej rozmowy można wywnioskować, czy dana osoba jest samodzielna, czy też wymaga pomocy. Jeśli uzyskane w rozmowie dane sugerują taką konieczność, to pielęgniarka informuje lekarza albo pracowników pomocy społecznej.
Związek proponuje ICD-10 dla tej porady: Z51 lub Z71.8. Usługa pielęgniarska kod: 100204.